Jelaskan bagaimana
penilaian membaca berasaskan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)
dijalankan.
1.0 Pengenalan
Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS)
ialah sebahagian transformasi konsep pentaksiran yang terlaksana di
seluruh dunia. Kepercayaan terhadap pelaksanaan PBS sebagai ganti
sistem pentaksiran berpusat Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) dan
Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) sepenuhnya perlu dipupuk dalam
kalangan murid, guru dan masyarakat. Murid akan lebih
bertanggungjawab terhadap proses pembelajaran kendiri, guru dengan
tanggungjawab ikhtisas dan masyarakat menerima PBS sebagai kayu ukur
pencapaian pembelajaran murid. Pihak LPM dan MPM pula akan bertindak
sebagai pemantau, penyelaras dan penjaga kesahan, serta
kebolehpercayaan PBS kepada semua pihak yang berkepentingan.Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang mula diperkenalkan untuk
peringkat darjah satu pada tahun 2011 telah mengguna pakai
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) untuk mentaksir pembelajaran
murid. Dalam pelaksanaan PBS, pentaksiran formatif atau assessment
for learning diberi
penekanan utama untuk meningkatkan lagi pembelajaran murid dan dengan
harapan dapat membina potensi murid secara lebih menyeluruh (Na’imah,
2011).
Penilaian
hendaklah dianggap sebagai sebahagian daripada proses
pengajaran dan pembelajaran (P & P), bukannya semata-mata
dijalankan melalui ujian dan peperiksaan sahaja. Ia merupakan satu
proses pengumpulan maklumat berkenaan dengan kemajuan dan prestasi
pelajar. Dengan itu, di peringkat sekolah berbagai-bagai kaedah
penilaian digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang kemajuan dan
pencapaian pelajar. Penilaian
membaca amat penting bagi pelajar untuk memantapkan akademik
mereka.hal ini kerana, melalui pembacaan, pemahaman mereka akan
meningkat. Menurut National Reading Panel (2000) melalui tulisan
Cathleen G. Spinelli (2002), lebih kurang satu juta kanak-kanak-lebih
daripada 17.5 peratus pelajar diseluruh negara mempunyai masalah
membaca semasa tiga tahun pertama persekolahan iaitu waktu yang
sangat penting dalam pendidikan. Di Malaysia, terdapat beberapa
elemen penting yang diberi perhatian dalam penilaian pencapaian yang
dilakukan. Antaranya ialah mengenal abjad, memahami hubungan huruf
dengan bunyi, memahami perkataan atau ayat yang dibaca, dan
kelancaran pelajar dalam membaca.
2.0
Definisi Penilaian
Dalam
bidang pendidikan, kualiti sesuatu pembelajaran dan pengajaran diukur
melalui objektif pengajaran yang pelajar dapat capai sewaktu sesi
pembelajaran dijalankan di dalam kelas. Abdul Hadi (1985) menyatakan
bahawa dalam bidang pendidikan, kaedah penilaian merupakan cara untuk
menentukan
sejauhmana keberkesanan pembelajaran dan pengajaran iaitu sama ada
tercapai atau tidak objektif yang tenaga pengajar itu inginkan.
Penilaian
telah didefinisikan dengan banyak cara. Menurut
Jamila K.A Mohamed mendefinisikan
penilaian sebagai menilai murid daripada segi perkembangan
intelektual, emosi, bahasa, kognitif bagi mengetahui kelemahan dan
kekuatan. Manakala menurut Atan
Long,
penilaian ialah memberikan respons tentang proses pengajaran dan
pembelajaran samaada telah mancapai objektif atau tidak.
Stufflebeam
et. al. (1971: xxv)menyatakan
“penilaian” sebagai the
process of delineating, obtaining, andproviding useful information
for judging decision alternatives.Terry
D. TenBrink (1974:8) pula menyatakan bahawa penilaian adalah suatu
proses mendapatkan maklumat yang akan digunakan untuk
membuat pertimbangan yang seterusnya digunakan dalam membuat
keputusan..Maka tidak dinafikan, bahawa penilaian
merupakan aspek yang penting bagi mengukur kualiti sesuatu perkara.
Pendek kata, sama ada penilaian yang dilakukan secara formal atau
tidak formal, ianya adalah untuk menentukan penguasaan pelajar
terhadap kemahiran, pengetahuan dan kebolehannya. Malah, penilaian
dilakukan untuk mengesan perkembangan pelajar dari segi nilai dan
sikap serta membantu guru dalam mempertingkatkan pengajaran mereka
agar lebih berkesan. Dalam konteks pengajaran
kemahiran membaca,penilaian akan menjadi landasan terhadap
kaedah,pendekatan dan teknik pengajaran yang digunakan.Kesimpulannya,
Penilaian adalah satu kaedah dalam mendapatkan maklumat untuk membuat
perancangan yang lebih berkesan. Penilaian ini juga dilakukakan untuk
menentukan kekuatan dan kelemahan pelajarDiperingkat
rendah, penilaian juga dibuat
untuk intonasi dan sebutan dalam bacaan. Dalam hal ini terdapat
beberapa bentuk penilaian dan instrument yang boleh diguna pakai
dalam pengujian kemahiran membaca.Kesimpulannya penilaian membawa
pengertian yang lebih luas, meliputi penggunaan, penyelenggaraan dan
pentafsiran ujian.
2.1 Rasional
- Mengesan perkembangan murid secara menyeluruh.
- Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran lebih awal dari semasa ke semasa.
- Mengetahui keberkesanan pengajaran guru.
- Guru dapat merancang dan mengubahsuai pengajarannya.
- Guru juga dapat menjalankan tindakan susulan yang sesuai dengan serta-merta.
- Membandingkan pencapaian seseorang pelajar dengan teman-teman sekelasnya atau dengan peringkat kelas yang sama di sekolah.
- Menentukan pelajar yang tinggi keupayaan dan juga yang amat lemah dalam pencapaian mereka.
- Membolehkan guru-guru menilai bahan-bahan dan teknik serta kaedah pengajaran mereka. melalui ujian dan penilaian mereka sentiasa dapat meningkatkan pengajaran mereka.
2.2 Jenis
dan bentuk penilaian
Terdiri
daripada dua jenis iaitu
- Penilaian formatif
- Penilaian sumatif
3.0 Prinsip
Penilaian Berasaskan Sekolah
Dirancang di peringkat sekolah merujuk kepada perancangan berikut:
Dirancang di peringkat sekolah merujuk kepada perancangan berikut:
- Murid yang akan ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran, siapa yang terlibat dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan instrumen pentaksiran, penskoran, pengredan dan pelaporan dibuat oleh pihak sekolah dengan berpandukan kepada Panduan PBS bagi matapelajaranberkenaan.
- Ditadbir diperingkat sekolah merujuk kepada usaha mengumpul maklumat pentaksiran dan dilaksanakan oleh guru pentaksir yang terlibat dalam pembelajaran murid dan pengurusan evidens.
- Diskor di peringkat sekolah merujuk kepada proses pemberian skor kepada perkara ditaksir berdasarkan skema penskoran.
- Dilaporkan diperingkat sekolah merujuk kepada perumusan skor oleh guru pentaksir bagi mendapatkan tahap penguasaan pelajar. Perumusan skor akan dibuat berdasarkan prinsip rumusan yang telah ditetapkan oleh peraturan penggredan yang telah dibina.
- Kerangka yang ditetapkan merujuk kepada prinsip dan konsep Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
- Skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan murid dan ini boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
4.0 Penilaian Kemahiran Membaca
Penilaian kemahiran membaca
penting untuk guru-guru mengetahui tahap kemajuan
murid-murid.Penilaian ini boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk
penilaian dan jenis pengujian. Kemahiran membaca merujuk tentang
keupayaan murid-murid membaca ayat dengan lancar serta sebutan,
intonasi, dan jeda yang betul. Penekanan perlu diberikan kepada aspek
pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan secara kritis dengan
menggunakan pelbagai teknik membaca.
- Ciri-ciri Penilaian Membaca
Menurut Ammons (1972) penilaian
mempunyai ciri-ciri yang berikut
- merupakan satu proses yang berterusan.Oleh itu, bukti kemajuan murid secara berterusan perlu ada.
- menjelaskan kemajuan pembelajaran seseorang pelajar dimana guru perlu mengetahui pengetahuan sedia ada pelajar.
- penilaian memerlukan sampel kerja murid yang mencukupi, bukan setakat prestasi dan penegtahuan di peringkat prapembelajaran dan pasca pembelajaran
- boleh dilakukan secara penilaian dengan sendirinya merupakan situasi pembelajaran
- terbuka dan tiada batasan. Pelajar harus merasai bahawa mereka sentiasa bergerak ke hadapan dan tidak menganggap sesuatu yang dilakukannya itu berakhir
- teknik penilaian seharusnya memberi peluang kepada murid merasai perubahan tingkah laku yang ingin dicapai oleh mereka menun jukkan kemajuannya
- Matlamat dalam Penilaian kemahiran membaca terbahagi kepada 3 iaitu
Matlamat
Persepsi
Dalam penilaian, murid-murid
harus prihatin terhadap kebolehubahan. Mereka boleh menyesuaikan
kadar membaca dan peka terhadap sesuatu konsep perkataan
Matlamat
Kognitif
Untuk mencapai matlamat ini
dalam penilaian,keprihatinan harus ditumpukan terhadap jenis
pemikiran yang digunakan semasa
membaca.
Matlamat
Afektif
Penilaian ini harus menimbulkan
perasaan dan sikap murid terhadap bahan yang dibaca.
Murid-murid dinilai secara
berterusan dengan jujur dan adil agar pelajar dapat mengalami
setiap aras kesukaran iaitu dari
mudah kepada kompleks
5.0 Bentuk
Penilaian
Penilaian
di sekolah akan mengesan kemajuan pelajar secara individu dengan cara
yang fleksibel, bermakna dan tidak menakutkan pelajar. Untuk ini cara
penilaian perlu mengambil kira keperluan individu, kepelbagaian cara
( multiple ways of delivery) supaya pelbagai kecerdasan pelajar
diambil kira. Implikasi penilaian terhadap pengajaran dan
pembelajaran juga perlu ditekankan agar kualiti pendidikan dapat
dipertingkatkan.
Bentuk
penilaian adalah seperti berikut :
a) Penilaian
kendiri
Penilaian
kendiri ialah bentuk penilaian yang dilakukan oleh pelajar atau
pembaca itu sendiri,berdasarkan senarai semak yang diberikan oleh
guru.
Fungsi
Dalam
pembelajaran, baik di dalam mahupun di luar bilik darjah, penilaian
kendiri
- membolehkan pelajar, secara individu, mengukur dan membuat refleksi terhadap kekuatan dan kelemahan kendiri dalam penguasaan sesuatu kemahiran atau disiplin ilmu;
- memberi panduan kepada pelajar tentang dari mana dia harus memulakan perancangan bagi pembelajaran seterusnya;
- memberi keyakinan kepada pelajar tentang peranannya dalam menilai perkembangan diri dan pencapaiannya;
Kaedah
- Bagi memastikan penilaian kendiri dilaksanakan dengan berkesan dan menepati matlamatnya guru hendaklah:
- meyakinkan pelajar tentang kepentingan penilaian kendiri dalam proses pembelajaran.
- mengemukakan soalan-soalan yang boleh membantu pelajar membuat penilaian kendiri.
- melatih pelajar menilai setiap langkah atau pembelajaran mereka berpandukan instrumen seperti senarai semak atau alat rubrik.
- membimbing pelajar melaporkan dapatan penilaian masing-masing, dan kesannya terhadap proses pembelajaran seterusnya;
Penilaian
kendiri boleh juga dibuat dengan pelajar yang berkenaan menstruktur
sendiri segala butiran yang hendak dinilai dan kriteria yang hendak
dicapai, sama ada dalam bentuk senarai semak atau sebagainya,
kemudian meminta kerjasama rakan sebayanya (individu/kumpulan)
membuat penilaian terhadap dirinya.Dapatan itu kemudian dikumpul dan
dianalisis sendiri oleh pelajar tersebut.Proses menganalisis dan
membuat refleksi terhadap penilian mengenai dirinya
sendiri itulah menjadi “penilaian
kendiri”
Instrument
Penilaian kendiri boleh dijalankan dengan menggunakan senarai semak yang berfokus dan alat rubrik. Alat-alat ini biasanya digunakan dalam tugasan berportfolio, jurnal, refleksi, soal selidik, perbincangan yang berstruktur dsb.
Rubrik
Rubrik
ialah suatu alat yang distrukturkan oleh guru atau oleh guru bersama
pelajar secara kolaboratif untuk membantu pelajar membuat ranking
terhadap tahap pencapaiannya atau prosedur kerjanya atau tindakannya.
Biasanya aspek/kemahiran yang hendak dinilai ditentukan oleh objektif
penilaian.
b)
Penilaian rakan sebaya
Penilaian
rakan sebaya dinamakan juga penilaian berpasangan. Dalam penilaian
ini,pelajar secara berpasangan akan menyemak dan menilai bacaan
sesama sendiri..Menurut
Brown (1999), penilaian rakan sebaya sangat membantu dalam
memperlengkapkan maklum balas formatif pelajar, terutamanya apabila
pelajar mendapat tugasan tanpa melibatkan pengiraan markah. Kaedah
ini juga sangat berguna bagi penilaian sumatif. Tambahan pula,
melalui kaedah penilaian rakan sebaya juga dapat mengukur interpeer
dan
intrapeer
yang
mana interpeer
merupakan
cara pelajar menilai rakan lain berdasarkan kepada hasil dan
pertunjukan setiap orang contohnya apabila mereka mendengar sesuatu
persembahan, melihat pameran atau poster dan apabila membaca nota
edaran pelajar lain. Penilaian intrapeer
pula
adalah penilaian di mana pelajar menilai dengan siapa dia berkerja
khususnya bagi penilaian dalam suatu kumpulan.Ini
kerana rakan-rakan adalah merupakan individu yang terdekat dan paling
banyak meluangkan masa bersama pelajar ketika melakukan tugasan
membaca tersebut.
Oleh itu, rakan-rakan sekumpulan merupakan pemerhati yang baik antara satu sama lain dan kedudukan mereka ini secara tidak langsung dapat menjadikan mereka sebagai penilai yang berkesan untuk menilai kemahiran membaca dan pengetahuan tertentu rakan-rakan mereka
Oleh itu, rakan-rakan sekumpulan merupakan pemerhati yang baik antara satu sama lain dan kedudukan mereka ini secara tidak langsung dapat menjadikan mereka sebagai penilai yang berkesan untuk menilai kemahiran membaca dan pengetahuan tertentu rakan-rakan mereka
Menurut
Keneddy (2006) dalam Nur Farhana, pula, penilaian rakan sebaya adalah
penilaian yang
memerlukan
rakan sekumpulan untuk menilai ahli kumpulan yang lain tentang
komitmen mereka dalam kumpulan. Komitmen di sini melibatkan beberapa
perkara antaranya sumbangan idea dan pendapat kepada kumpulan, sikap
kerjasama dalam aktiviti berkumpulan, hubungan berkomunikasi sesama
ahli kumpulan dan sifat tanggungjawab setiap individu untuk
menyiapkan tugasan yang diberikan.
c)
Pemerhatian
Pemerhatian
dibuat untuk melihat sikap,kefahaman dan intonasi dalam bacaan. Dalam
kaedah ini guru atau penilai perlu menyediakan senarai semak yang
mengandung kriteria atau perkara-perkara yang akan
diperhatikan.Pemerhatian dibuat untuk melihat sikap,kefahaman dan
intonasi dalam bacaan. Penilaian
melalui pemerhatian dilakukan secara berterusan mengikut jangka waktu
yang ditentukan, bagi membantu guru mendapat maklum balas tentang
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Aspek yang diperhatikan
menyeluruh, meliputi aspek kognitif, afektif dan psikomotor yang
melibatkan juga faktor-faktor bahan dan persekitaran.Proses penilaian
ini boleh dilaksanakan dengan menggunakan instrumen seperti senarai
semak, skala kadar, rekod anekdot, rekod profil dan lain-lain.Dapatan
dari proses ini boleh membantu guru dan pelajar membuat refleksi
terhadap prestasi masing-masing.Dalam
kaedah ini guru atau penilai perlu menyediakan senarai semak yang
mengandung kriteria atau perkara-perkara yang akan diperhatikan.
Jenis Pemerhatian
Dikategorikan mengikut tujuan dan aspek yang hendak dinilai/diperhati , iaitu:-
- Memerhati sesuatu tanpa membuat tafsiran (interpretation) dan tanggapan(judgement)
- Memerhati apa yang telah dirancang secara “open ended”
- Memerhati untuk jangka pendek dan jangka panjang
Strategi Pelaksanaan
Pemerhatian
boleh dilaksanakan dengan menggunakan strategi dan cara serta
kriteria tertentu. Antaranya ialah dilaksanakan
secara berterusan mengikut keperluan yang dirancang
d) Pengujian
Pengujian
boleh dibuat untuk menilai tahap kefahaman pelajar terhadap bahan
bacaan. Pengujian boleh dibuat dalam bentuk memadankan perkataan dan
ayat, ujian bacaan, penyoalan terbuka, menyusun semula petikan,ujian
kloz dan ujian aneka pilihan.
Instrumen Ujian
Instrumen
ujian kemahiran membaca boleh terdiri daripada petikan atau bahan
yang akan dibaca dan difahamkan oleh pelajar. Pada masa yang sama
dokumen seperti senarai semak dan skala kadar juga digunakan sebagai
instrument ujian, terutama yang melibatkan aspek afektif dan
perlakuan dalam kemahiran membaca seperti intonasi,nada, tekanan
suara dan sebagainya. Tujuan utama instrument adalah untuk
mendapatkan ukuran atau data berkaitan dengan apa yang diuji.
a)Senarai
semak
Dalam
ujian berbentuk pemerhatian, senarai semak yang mengandung perkara
dan kriteria pemarkahan perlu disediakan. Senarai semak yang
mengandung kriteria tertentu juga akan menjadi panduan kepada guru
atau penilai untuk menilai dan menentukan tahap kefahaman seseorang
pembaca.
b)
Skala Kadar
Skala
kadar ialah dokumen yang mengandung kriteria yang menunjukkan tahap
pencapaian dalam kemahiran membaca. Skala kadar kebiasaannya
menetapkan markah atau pencapaian tertentu berdasarkan kriteria
bacaan dan kefahaman yang ditetapkan.
6.0 Peringkat
Penilaian Bacaan
Penilaian kemahiran membaca peringkat
sekolah rendah perlu melibatkan 3 peringkat:-
- Peringkat prabacaan / asas bacaan
- Peringkat bacaan mekanis
- peringkat kefahaman bacaan
6.1 Penilaian
Peringkat prabacaan / asas bacaan
Penilaian
pada peringkat prabacaan bertujuan untuk menilai kesediaan murid bagi
mengikuti pelajaran bacaan dan menilai penguasaan mereka terhadap
kemahiran-kemahiran asas dalam bacaan.
Mengesan
kesediaan membaca perlu dilakukan oleh guru agar kesediaan membaca
murid dapat dimanfaatkan sepenuhnya ke arah memaksimumkan
keberkesanan P&P.
Teknik
yang sering digunakan untuk menilai kesediaan membaca murid ialah
menyediakan rekod inventori kesediaan membaca, inventori minat dan
inventori sikap. Inventori
kesediaan membaca bertujuan untuk mengesan kelemahan / kecacatan
deria pendengaran dan pertuturan murid yang mungkin akan menganggu
kesediaan membaca. Inventori ini melibatkan faktor fisiologi seperti
penglihatan, pendengaran, pertuturan, faktor persekitaran, faktor
diskriminasi pendengaran dan penglihatan, faktor emosi, motivasi,
faktor intelek dan faktor penguasaan bahasa dan lain-lain.
Kemahiran Asas bacaan meliputi kemahiran mendiskriminasi
bentuk-bentuk huruf, gabungan huruf dalam suku kata, perkataan dan
frasa serta sebutannya, kemahiran mengecam makna perkataan, membaca
dengan sebutan dan intonasi yang sesuai.
Mengenal
Abjad (Huruf Besar/Huruf Kecil)
Kebiasaannya,
amat sukar bagi pelajar untuk mengenal abjad malahan mereka sering
gagal untuk mengaitkan persamaan antara huruf besar dan huruf kecil.
Bagi mereka huruf besar dan huruf kecil tiada perkaitan disebabkan
oleh bentuk dan saiz tidak sama.Dalam
penilaian yang dilakukan, guru akan meminta pelajar menyebut abjad
yang ditunjukkan secara tersusun berdasarkan kad abjad. Setiap
kesalahan pelajar mereka akan direkodkan.Guru
akan menilai pelajar dengan menggunakan huruf kecil kemudian apabila
pelajar dikatakan lulus dalam mengenal huruf kecil, guru akan menilai
pelajar tersebut dengan huruf besar pula.
Kemudian
guru akan menggunakan ujian dengan meminta murid menyatakan nama
huruf yang di tunjukkan oleh kad abjad secara rawak
Apabila
murid berjaya mengenal abjad, ujian dengan menggunakan kad-kad abjad
bergambar dilakukan. Setiap keputusan pencapaian direkodkan untuk
dianalisa pada penilaian seterusnya.
Mengenal
Huruf dengan Bunyi
Setiap
pelajar mesti diuji kefahaman mereka tentang huruf iaitu dengan
melihat samada mereka mampu untuk mengenal huruf dengan bunyi mahupun
tidak. Penilaian ini amat perlu untuk menilai sejauh mana kefahaman
mereka mengenai kaitan antara huruf dengan bunyi apabila selesainya
sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Antara
aktiviti yang boleh digunakan untuk penilaian ialah guru mnenunjukkan
kad bergambar dan menyebut nama objek tersebut.Pelajar
pula diminta untuk meneka huruf apakah bermula dengan bunyi tersebut.
Sebagai
contoh, apabila guru menyebut menunjukkan gambara ikan dan menyebut
‘ikan’ maka pelajar harus menunjukkan jawapannya ialah ‘i’
bukannya ‘e’.Jika guru mengemukakan 10 soalan dan pelajar hanya
mampu menjawab kurang daripada 3 soalan maka, pencapaian pelajar ini
masih lemah dalam mengaitkan hubungan antara huruf dengan bunyi.
Memahami
Perkataan atau Ayat yang dibaca.
Kebanyakan
kanak-kanak boleh menyebut dan membaca ayat mahupun perkataan namun,
mereka tidak memahami mahupun mengerti apakah maksud ayat atau
perkataan yang disebut.
Selain
itu, kefahaman ini juga diuji dengan guru menyebut
perkataan-perkataan yang diuji dan pelajar diminta untuk menunjukkan
gambar bersesuaian dengan perkataan yang disebut oleh
guru.Berdasarkan
soalan , pelajar pelu menunjukkan gambar yang dimaksudkan dengan
perkataan yang dinyatakan oleh guru. Jika pelajar itu mampu untuk
menunjukkan kesemua gambar berdasarkan perkataan yang disebut dengan
betul, pelajar itu memahami perkataan yang dinyatakan dengan baik.
6.2 Penilaian
bacaan Mekanis :
Penilaian
pada peringkat ini memerlukan guru menyediakan teks dan murid
dikehendaki membaca teks dengan kuat dan guru akan meneliti aspek
sebutan, intonasi, kelancaran dan kepantasan bacaan murid.Pemarkahan
diberi berdasarkan skala yang ditetapkan seperti
- 1 – amat lemah , 2 – lemah, 3 – sederhana , 4 – baik dan 5 – amat baik.
- Intonasi – meliputi aspek hentian, nada, tekanan, dan lagu ayat.
- Sebutan – sebutan bunyi-bunyi dalam perkataan, frasa dan ayat , sebutan tiada pengaruh dialek , bahasa ibunda atau bahasa Inggeris.
- Kelancaran – pembacaan yang tidak menunjukkan kesalahan seperti membaca sambil mengeja, mengulang sebutan sesuatu perkataan,mengubah perkataan, meninggalkan perkataan, menambah perkataan atau fonem kepada sesuatu perkataan dan lain-lain
- Kepantasan – kadar kelajuan bacaan dan gangguan boleh berlaku kerana gagap,sukar menyebut sesuatu perkataan, tidak menguasai kemahiran asas bacaan.
Pada
peringkat ini, teknik-teknik seperti memadan, menanda dan menyenarai
sesuai digunakan.
6.3 Penilaian
Kefahaman Bacaan :
Peringkat
ini dapat dibahagikan kepada beberapa peringkat iaitu:-
a. Peringkat
kefahaman literal – peringkat mendapat maklumat dan mengingat
kembali isi teks yang dibaca. Pada peringkat ini pelajar tidak
perlu menganalisis atau menilai maklumat yang diperolehnya, tetapi
hanya sekadar mereka perlu mengenal pasti makna-makna
perkataan mengikut konteks, memahami pernyataan dan menyatakan
semula dengan tepat untuk membuktikan kefahamannya. Secara
terperinci, kemahiran yang perlu ada termasuklah
- makna perkataan
menggunakan kemahiran struktur
menggunakan konteks bergambar
menggunakan konteks bercetak
menggunakan kamus
mengecam sinonim dan antonim
mengenal pasti perkataan dengan pelbagai
makna
mengecam kesan penekanan ke atas makna
- Makna Ayat
menggunakan bantuan tipografi seperti tanda
baca
mengenal pasti rujukan ganti nama dan
adjektif
- Huraian Isi
mengecam dan mengingati penjelasan isi-isi
penting, fakta-fakta
- Idea utama
mengecam dan mengingati penjelasan isi-isi
penting
b. Peringkat
terjemahan - peringkat ini memerlukan pelajar menjelas, menghurai,
mengintrepetasi , mengubah maklumat kepada bentuk lain dan
sebagainyanya – memerlukan daya pemikiran dan daya pemahaman yang
lebih tinggi.Bagi menilai kemahiran peringkat ini , soalan- soalan
berkaitan tugas memberi penjelasan, intrepetasi, huraian lanjut dan
sebagainya perlu dikemukakan.
c. Peringkat
aplikasi – pelajar perlu faham lebih mendalam maklumat yang dibaca
dan dapat menggunakan maklumat itu dalam konteks lain atau mencipta
sesuatu yang baru berdasarkan maklumat yang dibaca tadi.
d. Peringkat
analisis – pelajar dapat menganalisis maklumat yang dibaca untuk
melihat perhubungan antara satu unsur dengan unsur yang lain ,
melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan dan mengkategorikan
mengikut kelompok tertentu.
e. Peringkat
kefahaman inferensi –pelajar dapat membuat rumusan atau kesimpulan,
membuat taakulan yang logik serta tepat terhadap maklumat yang
dibaca seperti dapat mengesan sikap, mengesan idea pokok, membuat
ringkasan dan sebagainya.
f. Peringkat
kefahaman penilaian – dapat memberi penilaian terhadap maklumat dan
mengemukakan kreteria serta bukti sebagai ukuran. Sesuatu karya itu
baik, lemah mesti dijelaskan dengan kriteria serta bukti yang
menyokongnya.
7.0 Teknik
Penilaian
Dalam
pelaksanaan PBS, pentaksiran formatif atau assessment
for learning diberi
penekanan utama untuk meningkatkan lagi pembelajaran murid dan dengan
harapan dapat membina potensi murid secara lebih menyeluruh (Na’imah,
2011). Pentaksiran formatif dijalankan secara berterusan,
diintegrasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)
dengan tujuan agar aspek pengukuran murid juga lebih bersifat
menyeluruh. Penggunaan teknik pentaksiran formatif yang tepat adalah
penting kerana ia membantu murid menguasai apa yang diajar, memberi
peluang mereka berkomunikasi, mempamerkan kefahaman serta memenuhi
keperluan murid untuk meningkatkan pembelajaran mereka (Black &
William 1998) dan berupaya memberi maklumat kepada murid berkaitan
tahap pembelajaran semasa, arah meningkatkan pencapaian serta status
pencapaian berbanding objektif pembelajaran (Chappuis & Chappuis,
2008). Penggunaan teknik pentaksiran formatif turut membekalkan
maklumat berkaitan kualiti pengajaran guru (Hall & Burke, 2003).
Penggunaan
pelbagai teknik dalam pentaksiran formatif dapat meningkatkan kesahan
terhadap konstruk yang diukur (Brookhart 2009). Hal ini juga bermakna
adanya kesahan yang tinggi dalam keputusan yang dibuat berkaitan
pembelajaran murid kerana maklumat untuk membuat keputusan diperolehi
daripada pelbagai sumber (Brookhart, 2009).
Jenis
dan bentuk Ujian kemahiran membaca dan memaham
- Ujian objektif
–
sama ada ujian
objektif yang memerlukan gerak balas bebas dan gerak balas tetap.
Bentuk-bentuk
soalan objektif gerak balas bebas
-
menjawab soalan langsung dengan menggunakan satu atau dua perkataan
Contoh ;
Apakah perayaan yang disambut oleh kaum Cina?
-
melengkapkan sesuatu kenyataan atau ayat yang dikosongkan pada
bahagian-bahagian tertentu
Contoh; Perayaan
….................. disambut oleh kaum Cina.
-
mengenal pasti dan memadankan
Contoh;
Banyak
orang suka beriadah.mandi-manda di taman air amat menyeronokkan
terutamanya
kanak-kanak.
Setiap pengunjung yang ingin memasuki kawasan taman tema air
dikenakan bayaran..Mereka perlu membeli tiket dan menyerahkannya
kepada penjaga pintu masuk.
Berdasarkan
teks, tuliskan perkataan mengikut jenis imbuhan
Awalan
: _____________
Apitan
: _____________
Akhiran
: ____________
-
kloz : ujian berupa mengisi tempat-tempat kosong bagi suatu
perenggan.Tempat-tempat yang ditinggalkan kosong itu dipilih secara
rawak .
Contoh;
Pada
hari cuti yang lalu, saya dan keluarga telah __________ di Cameron
Highlands, Pahang.Kami berada di tempat____________itu selama tiga
hari dua malam.
Sebelum
___________perjalanan kami, bapa telah memeriksa kenderaan. Ibu pula
__________ pakaian yang perlu dibawa.
Bentuk-bentuk
soalan objektif gerak balas tetap
- soalan Betul – Salah
Contoh
: Penjodoh
bilangan bagi payung ialah kaki Betul / Tidak
- membetulkan / menggantikan
Contoh:
Ayah
membeli sebiji kereta
- rangkap / Klaster
Contoh:
Penjodoh
bilangan untuk pisang
A. biji betul/salah
B.
sikat betul/salah
C.
tandan betul/salah
D.
ikat betul/salah
- soalan objektif aneka pilihan
- Ujian subjektif
Ujian
subjektif rangsangan terhad- murid-murid diminta menulis beberapa
perkataan sebagai
gerak
balas kepada soalan-soalan
Contoh;
Berdasarkan petikan, punca utama pencemaran air ialah ______________
Ujian
subjektif rangsangan terbuka – murid-murid dikehendaki menulis
jawapan yang lebih
panjang
antara empat atau lima ayat
8.0 Penutup
Istilah
penilaian merujuk kepada satu proses sistematis bagi meninjau proses
atau hasil sesuatu rancangan pengajaran-pembelajaran bahasa dengan
memeriksa dan menilainya untuk melihat sama ada objektif-objektif
tertentu yang telah ditetapkan, tercapai atau tidak. Sifat utama
penilaian itu ialah memberi ‘penghakiman’ tentang kebaikan atau
kelemahan sesuatu rancangan pengajaran-pembelajaran bahasa itu. Dua
aspek penting dapat dilihat daripada definisi di atas. Pertama,
‘proses yang sistematis’ memberi maksud pemerhatian
pelajar-pelajar yang dapat dikawal. Kedua, lazimnya objektif
pengajaran bahasa itu telah pun ditetapkan terlebih dulu, tanpa
penilaian ini, maka sukarlah untuk kita menilai kemajuan
pelajar-pelajar.Apabila kita menilai, kita mencuba meletakkan sesuatu
itu di satu takat yang melambangkan nilai sebenar baginya. Biasanya
nilai itu dilambangkan dengan markah, gred ataupun kedua-duanya
sekali di dalam satu darjah. Penilaian tidak semestinya dijalankan
melalui pengujian dan peperiksaan yang formal. Tetapi cara yang
formal lebih sesuai. Contoh penilaian yang formal termasuk pengujian
bulanan, pengujian dalam bilik darjah, pengujian lisan dan
sebagainya. Penilaian perlu dijalankan dulu sebelum gred atau markah
dapat diberi. Ini bermakna kualiti prestasi pelajar tidak
boleh dilambangkan matlamat tanpa penilaian dijalankan.
Penilaian sama ada formal atau tidak formal, dapat menunjukkan kepada kita kesan daripada sesuatu aktiviti. Kesan ini merupakan perubahan-perubahan yang berlaku di dalam bidang kefahaman, lisan dan sebagainya. Perubahan ini penting dan perlu untuk mencapai matlamat pengajaran-pembelajaran.
Penilaian sama ada formal atau tidak formal, dapat menunjukkan kepada kita kesan daripada sesuatu aktiviti. Kesan ini merupakan perubahan-perubahan yang berlaku di dalam bidang kefahaman, lisan dan sebagainya. Perubahan ini penting dan perlu untuk mencapai matlamat pengajaran-pembelajaran.
Bacaan1.
Azman Wan Chik. 1994 Edisi Kedua. Pengujian Bahasa: Kes Bahasa
Melayu, KL: DBP.
2. Khatijah Abdul Hamid dan Aminah Haji Harun. 1989. Pengujian dan Penilaian. Kuala Lumpur: Persatuan Linguistik Malaysia.
3. Marohaini Yusoff. 1999. Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
2. Khatijah Abdul Hamid dan Aminah Haji Harun. 1989. Pengujian dan Penilaian. Kuala Lumpur: Persatuan Linguistik Malaysia.
3. Marohaini Yusoff. 1999. Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Na’imah
Ishak. (2011). School based assessment as transformation in
educational assessment. Keynote
dalam International Seminar On Measurement and Evaluation (ICMEE
4) USM, Pulau Pinang, 9-12 Oktober.
4. Tim MacNamara. 2000. Language Testing. Kuala Lumpur: Oxford University Press.Bacaan PentingKementerian Pelajaran Malaysia, Sukatan Pelajara Bahasa Melayu 2003 (Semakan)
5. Abdul Aziz Abdul Talib. 1996 Cetakan Ketiga. Menguji Kemahiran Bahasa: Prinsip, Teknik dan Contoh, Kuala lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
6. Lado, R. (1962). Language Testing, New York: McGraw Hill.
7. Abu Bakar Nordin. 1995. Penilaian Afektif, Kajang: Masa Enterprise BF531.A28.
8. Bhashah Abu Bakar. 2003. Asas Pengukuran Bilik Darjah, Tg. Malim: Quantum.
9. Aldersom, J.C., Clapham, C. and Dianne Wall, D. 1995. Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press. P53.4.A43.
10. Genesee, F. 1996. Classroom-based Evaluation in Second Language Education, Cambridge: Cambridge University Press, P53.4.G46.
11. Harris, David, P. 1969. Testing English as a Second Language. New York: McGraw Hill.
12. Henning, G. 1987. A guide to Language Testing: Development, Evaluation, Research. Boston: Heinle, PE1128.A2H45.
13. Gunning, T.G. 1998. Assessing and Correcting Reading and Writing Difficulties. Boston: Allyn and Bacon LB1050.5.G846.
14.Valette, R.M. 1967. Modern Language Testing: A Handbook. New York: Harcourt, Brace and World, Inc.Kaedah
4. Tim MacNamara. 2000. Language Testing. Kuala Lumpur: Oxford University Press.Bacaan PentingKementerian Pelajaran Malaysia, Sukatan Pelajara Bahasa Melayu 2003 (Semakan)
5. Abdul Aziz Abdul Talib. 1996 Cetakan Ketiga. Menguji Kemahiran Bahasa: Prinsip, Teknik dan Contoh, Kuala lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
6. Lado, R. (1962). Language Testing, New York: McGraw Hill.
7. Abu Bakar Nordin. 1995. Penilaian Afektif, Kajang: Masa Enterprise BF531.A28.
8. Bhashah Abu Bakar. 2003. Asas Pengukuran Bilik Darjah, Tg. Malim: Quantum.
9. Aldersom, J.C., Clapham, C. and Dianne Wall, D. 1995. Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press. P53.4.A43.
10. Genesee, F. 1996. Classroom-based Evaluation in Second Language Education, Cambridge: Cambridge University Press, P53.4.G46.
11. Harris, David, P. 1969. Testing English as a Second Language. New York: McGraw Hill.
12. Henning, G. 1987. A guide to Language Testing: Development, Evaluation, Research. Boston: Heinle, PE1128.A2H45.
13. Gunning, T.G. 1998. Assessing and Correcting Reading and Writing Difficulties. Boston: Allyn and Bacon LB1050.5.G846.
14.Valette, R.M. 1967. Modern Language Testing: A Handbook. New York: Harcourt, Brace and World, Inc.Kaedah
No comments:
Post a Comment