Konsep
Penilaian
- Guru memainkan peranan penting dalam mengesan kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid.
- Guru menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumen penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.
- Melalui aktiviti penilaian, guru dapat memastikan perkembangan potensi secara menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat 2 jenis penilaian di sekolah iaitu:
- Penilaian Formatif
- Penilaian Sumatif
Penilaian
Formatif
- Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Maklumat yang diperoleh daripada penilaian formatif dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai.
- Maka guru dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
- Guru juga boleh menilai kemajuan murid dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat dinilai secara berpusat.
Penilaian Sumatif
- Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir tahun atau pada akhir semester.
- Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang murid dengan murid lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan.
- Penilaian secara berpusat iaitu UPSR, PMR, SPM dan STPM biasanya dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.
- Keputusan penilaian secara berpusat dapat memberi maklumat tentang pencapaian murid di seluruh negara.
Objektif
Penilaian di Sekolah (Formatif dan Sumatif)
- Mengesan perkembangan murid secara menyeluruh
- Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran lebih awal dari semasa ke semasa
- Mengetahui keberkesanan pengajaran
- Merancang dan mengubah suai pengajaran
- Menjalankan tindakan susulan yang sesuai dengan serta-merta
No comments:
Post a Comment