1.0
PENGENALAN
Penjajahan kuasa
asing di Tanah Melayu sebelum kemerdekaan
Seperti yang kita
sedia maklum, sebelum Tanah Melayu mendapat kemerdekaan, Tanah Melayu
telah dijajah oleh beberapa kuasa asing iaitu Portugis, Belanda,
British dan Jepun. Setiap jajahan oleh kuasa-kuasa asing, Tanah
Melayu atau kini dikenali sebagai Malaysia menerima banyak
kesan-kesan sama ada kesan positif atau kesan negatif. Teryata,
kesan-kesan jajahan kuasa-kuasa asing ini banyak memberi kesan
terhadap politik, ekonomi dan sosial penduduk di Tanah Melayu.
Penjajahan kuasa-kuasa luar terhadap Tanah Melayu terjadi disebabkan
faktor-faktor seperti kuasa pemerintahan yang lemah, sumber ekonomi
yang banyak dan banyak lagi. Ini akan dibincang kan dalam tajuk yang
lain.
Jika
dilihat kini, Malaysia mempunyai masyarakat majmuk. Menurut Kamus
Dewan Bahasa dan Pustaka, konsep
masyarakat membawa maksud kumpulan manusia yang menetap bersama-sama
disuatu tempat dengan mengikut aturan dan cara tertentu dan
masyarakat ini pula terdiri daripada beberapa kaum atau bangsa.
Menurut pendapat Furnivall, beliau mengatakan bahawa masyarakat
majmuk muncul akibat daripada dasar-dasar penjajah yang menggalakkan
penghijrahan penduduk mengikut keperluan ekonomi mereka yang telah
mengakibatkan wujudnya kelompokkelompok yang pelbagai ragam dalam
satu unit politik. Kelompok-kelompok ini bercampuran tetapi mereka
tidak bergantung antara kaum lain dan amat berpegang kuat kepada
agama, bahasa, budaya, idea-idea dan cara hidup yang tersendiri.
Penjajahan
di Tanah Melayu oleh kuasa-kuasa asing bermula dengan kedatangan dan
serangan oleh Portugis ke Melaka. Portugis
telah datang ke Melaka pada 11 September 1509 semasa pemerintahan
Sultan Mahmud Shah. Kedatangan dan serangan Portugis ke Melaka
berpunca daripada sedikit perselisihan faham, Sultan telah menahan
beberapa pedagang Poryugis yang datang berdagang ke Melaka. Alfonso
De Alburqaque tiba di Melaka pada Julai 1511 dan menghantar utusan
meminta Sultan Melaka membebaskan orang Portugis dan membayar
gantirugi. Keengganan baginda telah menyebabkan Melaka diserang
dengan 800 orang Portugis dan 600 orang India. Tentera seramai 1400
orang ini telah menambahkan lagi jumlah masyarakat berbilang kaum
pada ketika itu. Pada 24 Ogos 1511, Portugis telah berjaya menawan
Melaka.
1
Seterusnya, Tanah
Melayu telah dijajah oleh Belanda. Sewaktu Belanda menjajah Tanah
Melayu, berlaku rampasan takhta oleh Belanda. Pada tahun 1597,
Belanda menyerang Kota Portugis Melaka.Pada tahun 1606, Johor
berpakat dengan Belanda untuk menguasai Melaka. Percubaan selama tiga
bulan gagal apabila Portugis mendapat bantuan dari Goa. Pada tahun
1636, kapal Belanda telah memusnahkan kapal Portugis dan akhirnya
Melaka jatuh ke tangan Belanda pada 14 Januari 1641. Gabenor
Portugis, Manuel de Souza Coutinho telah menyerahkan kuasa kepada
Kapten Minne Williemson Kaartokoe.
Akibat pergolakan
politik dan perebutan takhta di Kedah dan Johor, British telah
mengambil kesempatan untuk menakluk Pulau Pinang dan Sigapura. Disini
bermulalah penjajahan oleh British. Manakala melalui perjanjian
Inggeris-Belanda pada tahun 1824, secara langsung Melaka telah
diserahkan oleh Belanda kepada pihak British. Ketiga-tiga wilayah ini
telah disatukan di bawah satu pentadbiran yang dikenali sebagai
negeri-negeri Selat. Penjajahan British di Tanah Melayu bertujuan
memenuhi keperluan permintaan bahan mentah untuk industri barat,
mencari pasaran baru bagi barangan siap dan mencari peluang baru
untuk pelaburan dibarat.
Selepas itu, Tanah
melayu telah dijajah pula oleh Jepun. Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu juga turut memberi Kesan serba sedikit terhadap pembentukan
masyarakat Malaysia yang sedia wujud pada hari ini. Pentadbiran Jepun
Di Tanah Melayu dipanggil sebagai Malai Baru oleh Jepun dan ianya
diletakkan di bawah kuasa pentadbiran tentera Jepun yang berpusat di
Singapura. Sementara itu di Singapura yang dikenali sebagai Snoyan
telah diasingkan daripada pentadbiran di Tanah Melayu. Pada tahun
1945 Jepun telah meletakkan senjata dan berundur dari Tanah Melayu.
Selepas Jepun
berundur dari Tanah Melayu pada tahun 1945, British kembali
memerintah. Kedatangan semula Inggeris membawa usaha-usaha perpaduan
melalui pembentukan Jawatankuasa Perhubungan Kaum.Namun begitu
sokongan rakyat terhadap mereka luput sama sekali kerana merasakan
mereka lemah dan tidak mampu menentang Jepun selama 5 tahun
penaklukan Jepun di Tanah Melayu.Perkara ini membawa kepada tuntutan
kemerdekaan oleh penduduk Tanah Melayu berbilang kaum daripada pihak
British.
Kesan dari
penjajahan British telah memberi impak positif dan negatif kepada
pembangunan dan keamanan negara yang dapat dinilai perkembangannya
dari masa ke semasa hingga ke hari ini.
1.1PENJAJAHAN
BRITISH DI TANAH MELAYU
Kronologi British
menguasai negeri-negeri selat
Kejatuhan
Pulau Pinang ke tangan British pada tahun 1786 hanya melalui tipu
daya Kapten Francis Light merupakan titik tolak kepada permulaan
kolonialisme British di Tanah Melayu. Dalam membahaskan kesan
kolonialisme terhadap struktur sosioekonomi masyarakat tradisional
tempatan, penakrifan tentang kolonialisme harus dirungkaikan. Menurut
Nadel dan Curtis, kolonialisme bermaksud imperialisme seperti dilihat
daripada kaca mata penting penjajahan dan semua kolonialisme
dimengertikan sebagai perkembangan imperialisme, tetapi bukan semua
perkembangan imperialisme bererti kolonialisme. Secara am nya,
kolonialisme bermaksud penindasan, penghinaan atau eksploitasi
orang-orang peribumi. Oleh yang demikian, kolonialisme ialah bentuk
penjajahan politik satu kuasa ke atas kuasa yang lainnya.
Perbincangan
seterusnya tertumpu kepada persoalan siapakah masyarakat tradisional
tempatan? Golongan ini merupakan penduduk awal yang mendiami Tanah
Melayu iaitu orang Melayu dan mengamalkan sistem politik bersifat
feudal dan mengamalkan ekonomi sara diri. Masyarakat tradisional
tempatan mempunyai kehidupan sosioekonomi yang tersendiri sebelum
kedatangan kolonialisme British. Justeru, perbahasan ini akan
membincangkan kedatangan kolonialisme British telah memberi kesan
kepada struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan. Kesan
kolonialisme sebenarnya telah mengubah politik, ekonomi dan sosial
masyarakat tradisional tempatan iaitu penguasaan oleh pihak British.
Kuasa
Pemerintahan Raja dan Pembesar adalah Terhad.
Struktur
politik masyarakat tradisional sebelum kedatangan British adalah
berbentuk feudalisme. Sistem ini telah memberikan kuasa mutlak kepada
raja atau sultan.
Masyarakat
feudal sangat memerlukan perlindungan dan perhubungan peribadi yang
saling bergantungan antara yang kuat dengan yang lemah, dan dalam
masyarakat ini setiap orang terikat dengan sistem itu. Namun, kesan
daripada kolonialisme British telah menyebabkan kuasa raja menjadi
terbatas kepada penasihat agama dan adat istiadat orang Melayu. Hal
ini dapat dibuktikan melalui Perjanjian Pangkor 1874 menyebabkan
kehilangan kuasa oleh Raja Muda Abdullah dari Perak. Keadaan ini
sekaligus memperlihatkan kehilangan kuasa raja dan pembesar serta
perubahan struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan.
Kesan
yang jelas dapat dilihat dalam aspek penguasaan ekonomi oleh raja.
Ketika dahulu raja adalah pemilik tanah dan penguasa ekonomi kerana
memiliki tanah dan boleh mengurniakan tanah kepada sesiapa yang
dikehendakinya terutamanya pembesar. Keadaan ini telah memberi faedah
kepada sultan atau raja hasil daripada pungutan cukai. Hal ini dapat
dibuktikan apabila Sultan Abdullah di Perak menyewakan hak memungut
cukai di Muara Sungai Perak sebanyak $24,000 setahun dan Menteri
Larut ketika zaman kemuncak pemerintahannya pada tahun 1870-1872
mendapat $180,000 setahun daripada lombong-lombong di Larut.
Kehadiran kolonialisme British telah menghakis kuasa pembesar dan
sultan dalam pemilikan tanah dan penguasaan ekonomi masyarakat
setempat. Hal ini rentetan daripada pengenalan dasar ekonomi yang
berbentuk bebas atau lebih dikenali sebagai dasar laissez-faire.
Keadaan ini telah menyebabkan kemasukan pelabur-pelabur asing untuk
melabur dalam sektor ekonomi yang berkembang seperti perlombongan dan
perladangan bagi tujuan eksport. Perkembangan ini telah mendorong
pemodal mendesak British supaya campur tangan di negeri-negeri Melayu
seperti Perak, Selangor dan Sungai Ujong sekitar tahun 1875.
Fenomena ini menjadi tunjang kepada kehilangan kuasa pembesar dan
raja dan jika terdapat kuasa, mereka hanya berkuasa memungut cukai
untuk British dan mereka diberikan gaji atau elaun. Penjelasan ini
jelas mengungkapkan kolonialisme British telah mengehadkan kekuasaan
sultan dan pembesar dan mengubah struktur politik masyarakat
tradisional tempatan kerana tampuk pemerintahan dikuasai oleh
British.
Pengenalan
Sistem Residen
Struktur
sosioekonomi telah berubah kesan daripada kolonialisme British.
British telah memperkenalkan sistem residen yang memberi tamparan
kepada penguasaan ekonomi masyarakat tradisional tempatan. Perubahan
struktur sosioekonomi adalah berbeza mengikut negeri dan pemerintahan
residen itu sendiri. Di Perak, Hugh Low telah berjaya mengekalkan
sistem feudal masyarakat tradisional Melayu iaitu para pembesar
menjalankan hasil kutipan cukai dalam bentuk tunai namun mereka
diberi gaji atau elaun walaupun terikat dengan peraturan British.
Tetapi
berlainan pula dengan halnya di Pahang iaitu residennya J.P.Rodger
telah menghapuskan sistem feudal masyarakat Melayu secara langsung
dengan melantik beberapa pegawai Inggeris untuk mengutip cukai dan
ini telah melenyapkan kuasa Dato’ Bahaman untuk mengutip cukai.
Walau apapun keadaannya, kehadiran kuasa residen yang diperkenalkan
oleh British telah menyebabkan perubahan besar dalam struktur
sosioekonomi masyarakat tradisional temapatan. Hal ini disebabkan
kehilangan kuasa pembesar mengutip cukai dan mereka hanya menjadi
pekerja bagi British yang dibayar gaji sekaligus melenyapkan sistem
serah yang diamalkan sebelum kedatangan kolonialisme.
Pengenalan sistem residen oleh kolonial memberikan kesan kepada struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan. Kehadiran residen bertujuan untuk mengkoreksi minda mereka mengikut kepakaran masing-masing dalam menjalankan dasar British. Setiap perkara pula perlu mendapat persetujuan gabenor Negeri-Negeri Selat (NNS) dan Pejabat Tanah Jajahan di London. Kita dapat menilai bahawa semua ini telah mengubah struktur sosioekonomi. Perubahan ini adalah disebabkan penguasaan residen menafikan kuasa raja atau sultan yang memerintah. Hal ini dibuktikan apabila J.W.W. Birch yang menjadi residen bertindak sesuka hati memperkenalkan dasar-dasar British tanpa mempedulikan kuasa Sultan Abdullah yang memerintah Perak ketika itu. Keadaan ini telah menyebabkan kuasa sultan semakin luntur dan hanya sebagai boneka oleh British. Oleh itu, pengenalan sistem residen merupakan kesan kolonialisme yang mengubah struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan dari aspek kekuasaan sultan dan penguasaan ekonomi oleh British.
British memperkenalkan Undang-undang Tanah
Pengenalan sistem residen oleh kolonial memberikan kesan kepada struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan. Kehadiran residen bertujuan untuk mengkoreksi minda mereka mengikut kepakaran masing-masing dalam menjalankan dasar British. Setiap perkara pula perlu mendapat persetujuan gabenor Negeri-Negeri Selat (NNS) dan Pejabat Tanah Jajahan di London. Kita dapat menilai bahawa semua ini telah mengubah struktur sosioekonomi. Perubahan ini adalah disebabkan penguasaan residen menafikan kuasa raja atau sultan yang memerintah. Hal ini dibuktikan apabila J.W.W. Birch yang menjadi residen bertindak sesuka hati memperkenalkan dasar-dasar British tanpa mempedulikan kuasa Sultan Abdullah yang memerintah Perak ketika itu. Keadaan ini telah menyebabkan kuasa sultan semakin luntur dan hanya sebagai boneka oleh British. Oleh itu, pengenalan sistem residen merupakan kesan kolonialisme yang mengubah struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan dari aspek kekuasaan sultan dan penguasaan ekonomi oleh British.
British memperkenalkan Undang-undang Tanah
Kolonialisme
British telah mengubah kaedah pemilikan tanah yang dipraktikan
sebelum ini iaitu sistem hakmilik tanah secara adat tidak bersesuaian
dengan sistem ekonomi bebas.
British
telah memperkenalkan beberapa undang-undang tanah untuk
mengeksploitasi ekonomi secara maksimum. Antara undang-undang tanah
yang digubal ialah dan dikuatkuasakan sebagai Peraturan 19 tahun 1830
menggariskan peruntukkan kuasa kepada Inggeris untuk mengutip cukai
sepersepuluh daripada hasil pertanian. Pelaksanaan ini menunjukkan
perubahan ataupun kesan daripada penjajahan British iaitu masyarakat
tradisional tempatan harus membayar cukai kepada kerajaan British.
Hal ini berbeza pada zaman feudal yang mengamalkan sistem serah.
Di
samping itu, British juga berhak terhadap tanah yang tidak diusahakan
atau tanah hutan. Keadaan ini sekaligus mengubah lanskap kehidupan
sosioekonomi masyarakat Melayu untuk mengubah corak ekonomi sara
kepada ekonomi kapitalis acuan British.
Di samping itu, kesan kolonialisme British adalah pemilikan tanah perlombongan yang dahulunya dikuasai oleh golongan pembesar Melayu kini jatuh ke tangan British. Pada tahun 1857, kawasan perlombongan dikuasai oleh pembesar seperti Raja Malik di Jeram, Raja Bot di Lukut, Raja Mahadi di Klang dan lain-lain kawasan. Kawasan perlombangan ini telah dikuasai oleh British dan mengubah struktur sosiekonomi masyarakat tradasional tempatan melalui undang-undang tanah. Hal ini dibuktikan apabila Pejabat Tanah British mengeluarkan undang-undang yang membahagikan tanah diseluruh negeri kepada empat jenis dan hak milik ke atasnya mesti dituntut oleh Pejabat Tanah dan salah satu daripadanya ialah tanah rezab untuk perlombongan. Pengenalan undang-undang tanah oleh Pejabat Tanah merupakan kesan daripada kolonialisme British yang telah mengubah struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan.
Di samping itu, kesan kolonialisme British adalah pemilikan tanah perlombongan yang dahulunya dikuasai oleh golongan pembesar Melayu kini jatuh ke tangan British. Pada tahun 1857, kawasan perlombongan dikuasai oleh pembesar seperti Raja Malik di Jeram, Raja Bot di Lukut, Raja Mahadi di Klang dan lain-lain kawasan. Kawasan perlombangan ini telah dikuasai oleh British dan mengubah struktur sosiekonomi masyarakat tradasional tempatan melalui undang-undang tanah. Hal ini dibuktikan apabila Pejabat Tanah British mengeluarkan undang-undang yang membahagikan tanah diseluruh negeri kepada empat jenis dan hak milik ke atasnya mesti dituntut oleh Pejabat Tanah dan salah satu daripadanya ialah tanah rezab untuk perlombongan. Pengenalan undang-undang tanah oleh Pejabat Tanah merupakan kesan daripada kolonialisme British yang telah mengubah struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan.
Pembentukan
Masyarakat Majmuk
Menurut
J.S. Furnivall, masyarakat majmuk terdiri daripada pelbagai kaum yang
tinggal berkelompok mengikut kaum dalam unit politik yang sama dan
setiap kelompok mengamalkan agama, adat resam, bahasa, pemikiran,
kerjaya dan cara hidup sendiri. Perhubungan mungkin wujud antara satu
sama lain tetapi hanya di pasar atau kedai yang menjalankan urusan
jual beli. Dasar imigran British menggalakkan imigran Cina dan India
berhijrah dan mencuba nasib di Tanah Melayu peluang pekerjaan yang
ditawarkan.
Kemasukan
golongan imigran yang semakin pesat telah memecahkan dominasi orang
Melayu di Malaysia kerana sebelum kedatangan British masyarakat
Melayu merupakan satu rumpun bangsa yang mengamalkan pertanian sara
diri. Kesan imigrasi dapat dilihat di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
(NNMB) pada tahun 1898 yang menunjukkan perbezaan yang jelas dalam
pertambahan penduduk. Masyarakat Peribumi meningkat sebanyak 34.9
peratus, Cina naik sebanyak 83.4 peratus dan India peningkatannya
mencecah 188.8 peratus. Kesannya telah menyebabkan penguasaan
golongan imigran Cina dan India terhadap Tanah Melayu yang dahulunya
dimonopoli oleh orang Melayu. Terbuktilah bahawa kolonialisme British
telah mengubah struktur sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan
yang telah membentuk masyarkat yang berbilang kaum di Tanah Melayu.
Kedatangan imigran Cina, India dan imigran dari Kepulauan Melayu ke
Tanah Melayu telah membentuk satu masyarakat majmuk serta organisasi
sosial dan budaya yang berbeza daripada sebelumnya kesan daripada
kolonialisme British.
Perkembangan
Infrastruktur
Umum
mengetahui bahawa British mempunyai matlamat tersendiri di sebalik
penjajahannya di Tanah Melayu iaitu mengaut seberapa banyak secara
maksimum keuntungan daripada pengeksploitasian terhadap kekayaan
hasil bahan mentah khususnya bijih timah di Tanah Melayu dan objektif
ini sebenarnya dapat dicapai melalui kemajuan dalam infrastruktur
iaitu dengan mewujudkan beberapa jaringan perhubungan bagi memudahkan
proses penghantaran sumber secara berkesan serta efisien.
Perkembangan infrastruktur ini telah memberi kesan terhadap
sosioekonomi masyarakat tradisional tempatan kerana dahulunya mereka
menggunakan pengangkutan air untuk perhubungan. Hal ini dapat
dibuktikan bandar Kuantan di Pahang didirikan berhampiran Sungai
Kuantan, bandar Diraja Pekan terletak berhampiran Sungai Pahang,
Kuala Kangsar berhampiran Sungai Perak, Kota Tinggi berhampiran
Sungai Johor, bandar Kuching berhampiran Sungai Sarawak, Kinabatangan
berhampiran Sungai Kinabatangan dan bandar-bandar yang lain.
Perkembangan infrastruktur ini adalah kesan kolianilisme British yang
memberi perubahan dalam lanskap sosioekonomi masyarakat tradisional
tempatan.
Di
samping itu, kemajuan dalam bidang komunikasi juga wujud dalam Tanah
Melayu yang telah wujud talian telegraf antara Kuala Lumpur dengan
Melaka pada tahun 1886. 7. Penubuhan persekutuan
1895 telah memantapkan sistem perhubungan serta komunikasi setiap
negeri di bawah British dengan terbinanya sambungan sistem
perhubungan yang sedia ada di setiap negeri bagi meningkatkan
keberkesanan eksploitasi terhadap sumber alam khususnya bijih timah
dan ladang getah di negeri-negeri berkenaan kerana kos pengangkutan
bijih timah akan dapat dikurangkan dan diangkut dalam kuantiti yang
banyak dalam masa yang singkat untuk dieksport. Kepesatan perhubungan
dapat dibuktikan dengan pendapat Amarjit Kaur yang mengemukakan
bahawa sejarah pembinaan jalan kereta apa di Semenanjung terbahagi
kepada tiga fasa iaitu peringkat pertamanya pembinaan jalan kereta
api yang pendek-pendek pada tahun 1885 hingga 1896 dan akhirnya
berkembang pesat. Akhirnya dengan kemajuan sistem perhubungan telah
mengubah struktur sosiekonomi masyarakat tradisional tempatan kerana
kewujudan sistem perhubungan tanpa sempadan.
Selain
itu, penyeragaman melalui Persekutuan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
(NNMB) pada 1895, Frank Swettenham berjaya juga membuka jaringan
jalan kereta api merangkumi seluruh Tanah Melayu iaitu menghubungkan
Taiping ke Sungai Larut terus ke Port Weld yang dibina pada tahun
1885, diikuti jalan kereta api Kuala Lumpur ke Sungai Kelang setahun
kemudian dan dilanjutkan ke Kelang melalui jambatan Connought pada
tahun 1890. Keadaan ini membolehkan para pemodal menerokai kawasan
pertanian secara liberal atau bebas sekaligus mengubah corak
kehidupan masyarakat tradisional tempatan. Lantaran dasar British
yang inginkan penguasaan ekonomi akhirnya memberi kesan terhadap
struktur sosioekonomi masyarakat tempatan.
Di
Sabah, pembinaan jalan kereta api bermula pada tahun 1900 apabila
jalan kereta api pertama dibina menghubungkan Beaufort dengan
Jesselton dan diteruskan pembinaannya sehingga Tenom pada tahun 1905
sepanjang 116 batu. Pembinaan ini secara tidak langsung telah
membantu kegiatan pembukaaan ladang-ladang getah dan mengubah
struktur masyarakat peribumi Sabah. Hal ini berbeza dengan negeri
Sarawak yang tidak wujud jalan kereta api kerana keadaannya muka bumi
yang berbukit bukau dan hanya wujud jaringan jalan raya yang
dibangunkan oleh keluarga
Brooke.
1.3 FAKTOR
CAMPUR TANGAN BRITSH DI NEGERI-NEGERI
Beberapa faktor yang
berjaya menarik minat British untuk menguasai Tanah Melayu ialah
disebakan Tanah Melayu kaya dengan hasil bumi seperti bijih timah,
lada hitam, emas, arang batu, buah pala, bunga cengkih, tanaman tebu
dan gambir. Pada awal abad ke-19, lada hitam, buah pala dan bunga
cengkih merupakan tanaman utama di Pulau pinang. Tanaman tebu pula
bermula di Batu Kawan, Seberang Perai sebelum tahun 1800. Selepas
tahun 1874, tebu mula ditanam di Kerian, Perak. Selepas tahun 1850,
perlombongan bijih timah merosot di Melaka dan penanaman ubi kayu
meningkat. Lada hitam dan gambir merupakan eksport utama Johor
sehingga awal abad ke-20. Belanda telah menguasai perdagangan bijih
timah Tanah Melayu dan memaksa sultan-sultan menandatangani
perjanjian jual beli bijih timah.
Sebelum tahun 1874,
kerajaan British enggan campur tangan dalam negeri-negeri melayu.
Huru-hara yang berlaku di negeri-negeri Melayu menggugat perdagangan
British. Pergaduhan sering berlaku dikalangan pembesar Mealyu dengan
kongsi gelap Cina. Pedagang British mendesak kerajaan British mencari
kawasan pertanian kerana kawasan di Negeri-negeri Selat berkurangan.
Pedagang-pedagang British banyak bergantung pada perdagangan di
negeri-negeri Melayu. Kerajaan British ingin melindungi kepentingan
pedagang-pedagangnya dan menjaga kepentingan ekonomi mereka. Pembesar
di negeri-negeri Melayu meminta bantuan British untuk menyelesaikan
huru-hara. Kerajaan British di England menyambut baik permintaan
pembesar-pembesar Melayu. Kerajaan British sedang melaksanakan dasar
campur tangan untuk meluaskan pengaruh mereka. British tidak
melepaskan peluang apabila pembesar dan negeri-negeri Melayu meminta
bantuan.
PENJAJAHAN EROPAH
TELAH MELAHIRKAN PLURALITI DALAM MASYARAKAT
Perkembangan
sejarah Malaysia memperlihatkan proses pembentukan masyarakat plural
yang ada pada hari ini. Ianya bercirikan pemaksaan dan perbezaan.
Pertemuan dan pertembungan budaya-budaya besar dunia seperti Arab
Pra-Islam, Hinduisme, Buddisme,Arab Islam dan Eropah (yang diwakili
oleh Portugis, Sepanyol, Belanda dan British) telah melahirkan satu
ciri fenomena social dalam masyarakat Melayu iaitu kewujudan
kepluralitian budaya dan masyarakat Melayu.Ciri
pluralisme alam Melayu sebelum kedatangan orang Eropah adalah
fleksibel. Walaubagaimanapun,
ianya dirombak, diubah suai, dan sebahagiannya terhapus dengan
kedatangan
kuasa kolonial dan imperial Eropah. Kuasa-kuasa besar ini seterusnya
memperkenalkan
sistem kerajaan mereka yang menggalakkan perkembangan masyarakat
pluralistik. Akibat daripada terlaksananya undang-undang kolonial dan
wujudnya masyarakat pluralistik
serta diikuti dengan terbentuknya negara bangsa, rangka, dan cara
mengupas perkembangan
baru turut mengalami perubahan. Apabila
penjajah British datang menjajah masyarakat Melayu khususnya di Tanah
Melayu, Eropah telah mengalami perubahan Epistemologi iaitu pemisahan
antara negara dan agama. Akibat daripada perselisihan antara para
agamawan dan saintis di Eropah, ilmu pengetahuan
terpisah kepada agama dan sains moden. Agama tidak lagi menjadi
faktor penting
dalam kehidupan duniawi manusia. Kesannya, agama berada satu pihak
yang lain dan kehidupan duniawi berada pada satu pihak yang lain.
Dasar ini diteruskan oleh British terhadap masyarakat Melayu.
Masyarakat
Plural bermaksud masyarakat yang mengandungi dua atau lebih
unsur atau peringkat sosial, terdapat saingan tetapi tidak
bercampur. Unsur-unsur ini hidup dalamsatu
unit politik. Dalam konteks masyarakt di Alam Melayu, masyarakat
plural merujukkepada
tiga komuniti etnik utama iaitu Melayu, Cina, dan India walaupun
terdapat pelbagailagi
kaum di Malaysia. Masyarakat plural juga boleh di definasikan sebagai
masyarakat majmuk. Masyarakat majmuk sangat sinonim dengan Malaysia
sebagai sebuah negara yang
bercirikan pelbagai kaum serta identiti. Terdapat lebih 80 kaum di
seluruh Malaysia. Daripada
keseluruhan bangsa tersebut, terdapat tiga bangsa yang paling utama
iaitu Melayu,
India dan Cina. Menurut Kamus Dewan, konsep masyarakat membawa maksud
kumpulan
manusia yang menetap bersama-sama disuatu tempat dengan mengikut
aturan dan
cara tertentu dan masyarakat ini pula terdiri daripada beberapa kaum
atau bangsa. Oleh
itu, gabungan kedua-dua istilah masyarakat majmuk membawa maksud
`satu kumpulan manusia yang terdiri daripada pelbagai rumpun bangsa
telah membentuk satu kesatuaan, khususnya dalam aspek politik, sosial
dan ekonomi di sesuatu tempat bagi membentuk satu kumpulan
yang bersatu padu.
Manakala,
menurut pendapat Furnivall, beliau mengatakan bahawa masyarakat
majmuk muncul akibat daripada dasar-dasar penjajah yang menggalakkan
penghijrahan penduduk
mengikut keperluan ekonomi merekayang telah mengakibatkan wujudnya
kelompok-kelompok
yang pelbagai ragam dalam satu unit politik. Kelompok-kelompok
ini bercampuran
tetapi mereka tidak bergantung antara kaum lain dan amat berpegang
kuat kepada
agama,bahasa, budaya,idea-idea dan cara hidup yang tersendiri. Dalam
memahami
intipati masyarakat majmuk yang menumpukan semenanjung Malaysia
sahaja, perkara yang akan dibincangkan pertamanya ialah sejarah yang
mewujudkan masyarakat majmuk. Kehadiran pelbagai kaum pada asasnya
telah bermula semasa era kegemilangan Melaka lagi melalui proses
perdagangan yang dijalankan. Walau bagaimanapun kehadiran mereka ini
tidak dapat digerak menyusuri istilah masyarakat majmuk. Penggunaan
istilahmasyarakat majmuk itu sendiri hanya bermula pada penghujung
abad ke-18 dengan adanya peranan pihak British. Malaysia yang
dikenali Tanah Melayu pada suatu ketika dulu pernah dijajah
oleh tiga negara yang berbeza iaitu Portugis, Belanda, British dan
Jepun
(J.S
Furnivall,
1939:2).
Pembentukan
masyarakat majmuk juga bermula selepas British membawa masuk imigran
asing, antaranya kaum cina, dan india. Penghijrahan beramai-ramai
orang
Cina ke Tanah Melayu berlaku sekitar kurun ke-19 hingga kurun ke-20.
Kemuncak
kedatangan imigran Cina berlaku pada tahun 1891 dimana hampir separuh
penduduk Perak, Selangor dan Sungai Ujong terdiri dari orang Cina.
Antara 1895
- 1927 kira-kira 6 juta orang Cina berhijrah ke Tanah Melayu. Orang
Cina bertumpu
di kawasan perlombongan bijih timah yang awal di Lukut dan Sg. Ujong.
Selain
itu, mereka terlibat dengan perladangan gambir dan lada hitam di
Johor melalui Sistem Kangchu, dan sistem tiket kredit. Melalui
sistem tiket kredit, orang yang
tidak mampu membayar tambang sendiri dibiayai secara hutang oleh
seorang ejen.
Mereka terikat dengan perjanjian untuk bekerja bagi suatu tempoh masa
sehingga
hutang mereka dijelaskan. Kumpulan imigran ini dikenali sebagai
“singkheh”
dan mereka menjadi bebas setelah habis mambayar hutang tambang
perjalanan mereka
RUMUSAN KESAN
PENJAJAHAN BRITISH TERHADAP MALAYSIA.
- POLITIK
Kesan
penjajahan eropah terhadap kewujudan pembentukan pluraliti masyarakat
majmuk di Malaysia dapat dilihat dengan jelas dari segi aspek
politik. Dari segi politik kita dapat melihat bahawa kedatangan
eropah banyak membawa kepada perubahan dari segi politik atau
pentadbiran dan juga perundangan pada masa itu, yang secara tidak
lansung turut memberi kesan terhadap pembentukan masyarakat
pluraliti di Malaysia. Penjajahan
British di tanah melayu telah membawa bersama dasar-dasar pentadbiran
yang selaras dengan kemajuan mereka dari segi ilmu pengetahuan.
Prinsip, sistem, struktur dan dasar yang diamalkan dalam pemerintahan
mereka adalah
jauh berbeza dengan sistem dan dasar pemerintahan yang telah sedia
ada dan
diguna pakai diTanah Melayu. Ini dapat dilihat dengan jelasnya
melalui perubahan
epistemologikal yang besar iaitu dari segi perpisahan diantara agama
dan negara. Kesannya di alam melayu ialah pemerintahan negara telah
dikawal secara lansung
oleh penjajah, manakala segala perkara berhubung dengan agama danadat
istiadat telah diberi kuasa dan di bawah pengawasan sultan melayu
sendiri. Kesan
penjajahan eropah juga telah membawa perubahan terhadap politik
negara
dimana telah wujudnya sistem pentadbiran berasaskan pengagihan kuasa
diantara
tiga unsur penting iaitu; legislatif, eksekutif dan juga badan
kehakiman diperkenalkan. Ini dapat dilihat dengan jelas sekali
perubahan yang telah dibawa berdasarkan
perbezaannya dengan pentadbiran alam melayu yang telah sedia ada
iaitu, sebelum penjajahan eropah, sistem pentadbiran adalah dibawah
kuasa mutlak raja-raja
dimana tiada pengagihan bidang kuasa. Seperti yang dapat kita lihat,
perubahan
didalam pentadbiran ini, iaitu pengagihan kepada tiga bidang kuasa
iaitu eksekutif,
legislatif dan juga kehakiman telah diteruskan didalam operasi dan
pentadbiran negara sehingga ke hari ini, dimana setiap unsur penting
tersebut mempunyai
bidang kuasa mereka yang tersendiri..Perbincangan
ini berkisar pada aspek dasar imigrasi, Jabatan Perlindungan Orang
Asing dan Undang-undang buruh.
Sejak tahun 1874 dasar imigrasi Inggeris berbentuk bebas iaitu tidak
mempunyai sekatan
terhadap kemasukan orang asing. . Dalam hal ini
Inggeris seolah-olah menggalakkan
kemasukan orang asing melalui sistem-sistem kemasukan seperti
indenture,
kangany, kontrak, dan bebas.Hal ini berbeza dengan tindakan Inggeris
pada 1930an, dengan Inggeris memperketatkan dan menguatkuasa dasar
imigrasi dengan
bertindak menghantar pulang orang-orang imigran balik ke negara asal
mereka.
Selain itu, undang-undang imigrasi pada tahun 1930an juga menghalang
kemasukan baru orang asing ke Tanah Melayu. Seperkara yang menarik
tiadanya sekatan
terhadap kemasukan orang asing ke negara ini sebelum undang-undang
imigrasi 1930an disebabkan oleh keperluan Inggeris untuk mendapatkan
tenaga buruh
bagi merancakkan ekonomi perlombongan dan peladangan selain buruh
bagi melaksanakan
pembinaan prasarana baru seperti pembinaan jalan keretapi dan jalan
raya. Keadaan
ini diperkukuhkan lagi dengan kewujudan jabatan Perlindungan Orang
Asing bagi melindungi para buruh imigran daripada tindasan dan
penganiayaan
para kongsi gelap mahupun majikan. Dengan wujudnya jabatan ini, ini
bermakna buruh-buruh ini dilindungi oleh pemerintah Inggeris dan ia
menunjukkan bahawa seolah-olah kerajaan Inggeris menggalakkan
kemasukan buruh asing. Ini
juga menjelaskan bahawa terdapat tindakan dan dasar kerajaan Inggeris
memastikan
mereka tidak kehilangan buruh bagi menjana ekonomi Tanah Melayu. Hal
ini diperkukuhkan lagi dengan kewujudan undang-undang buruh yang
memerlukan
para majikan untuk memberikan kemudahan yang sepatutnya kepada buruh
imigran ini. Dengan keadaan ini ia bukan sahaja menggalakkan
kemasukan buruh
asing, tetapi menggalakkan mereka untuk tidak pulang ke negara asal
mereka.
Hal ini terbukti semasa kemelesetan ekonomi 1927-1932 orang-orang
asing ini keberatan untuk pulang ke negara asal mereka dan ini
menjadi masalah kepada pemerintah Inggeris.
Oleh
itu, merujuk dasar-dasar pemerintahan Inggeris ini membuktikan bahawa
kewujudan
masyarakat majmuk di negara ini adalah hasil pelaksanaan dasar yang
berkehendakkan buruh imigran bagi menjana ekonomi dan membolehkan
penjajah mendapat
keuntungan ekonomi dengan tidak mengambil kira permasalahan yang
dihadapi oleh masyarakat
pribumi.
- EKONOMI
Kesan
penjajahan Eropah dari aspek ekonomi, dapat dilihat melalui kewujudan
sistem
ekonomi dualisme. Sistem ekonomi dualisme merujuk kepada dua tumpuan
ekonomi
yang berbeza namun ianya bergerak seiringan dengan garis etnik. Dua
bentuk eksploitasi ekonomi utama yang dilakukan oleh penjajah ialah
perlombongan
dan perladangan getah. Penjajah Eropah telah mewujudkan pembahagian
etnik berdasarkan pembahagian pekerjaan dimana Melayu berada dalam
sektor kerajaan dan pertanian, manakala Cina sebagai pelombong dan
peniaga, dan orang India sebagai pekerja estet dan ladang. Sistem ini
banyak memberi kesan negatif tehadap masyarakat pada ketika itu.
Antara kesan negatifnya ialah, aktiviti berdasarkan etnik, ia berlaku
apabila orang Melayu bekerja sebagai peladang dan tinggal di kawasan
yang tidak maju, manakala orang Cina bekerja sebagai ahli perniagaan
dan tinggal dikawasan maju dan orang India bekerja sebagai penoreh
getah dan tinggal di estet. Ini juga member kesan kepada perbezaan
yang besar terhadap bangsa apabila etnik sebagai dasar utama,
kesannya ialah mereka akan menerima pendapatan berdasarkan apa yang
mereka lakukan, ini seterusnya menjadikan orang Melayu dan India
lebih miskin berbanding orang Cina yang bekerja sebagai ahli
perniagaan. Kadar kemiskinan juga turut bertambah disebabkan sistem
etnik ini.
Sistem ekonomi penjajah tertumpu kepada perdagangan moden yang
berasaskan perusahaan getah dan perlombongan bijih timah. Sistem
ekonomi ini berasaskan pasaran bandar dan diletakkan di bawah kawalan
British. Sistem ini banyak melibatkan kumpulan etnik Cina dan India.
Manakala sistem ekonomi tradisional ialah sektor pertanian di mana
komoditi utamanya ialah penanaman padi dan perikanan. Teknik
pengeluaran, pemasaran, dan
tenaga kerja didominasi oleh etnik melayu dengan berteraskan budaya
Melayu luar bandar
atau budaya Melayu tradisional. Secara
tidak langsung, ekonomi dualisme ini telah melambangkan agihan tenaga
kerja mengikut tiga etnik utama di Malaysia. Etnik Melayu tertumpu di
sektor pertanian tradisional iaitu pekebun kecil getah, kelapa,
pesawah padi, dan nelayan kecil-kecilan. Dalam sektor ekonomi moden
pula, ianya didominasi oleh kumpulan etnik Cina di mana mereka
menceburi aktiviti perlombongan, perkilangan, dan perkhidmatan.
Ketidakseimbangan
antara etnik jelas dilihat dalam sektor ketiga di mana separuh
daripada sektor ini didominasi oleh etnik cina manakala etnik Melayu
dan India hanya sedikit sahaja. Sektor ini menjadikan jurang etnik
menjadi lebih luas lagi. Jika dilihat kini, dalam pembangunan ekonomi
Malaysia, terdapat beberapa polisi diperkenalkan untuk memajukan
ekonomi negara. Ini termasuklah Polisi Ekonomi Baru (New Economic
Policy), Polisi Pembangunan Nasional (New Development Policy) ,
Polisi Visi Nasional (National Vision Policy), dan Visi 2020.Semua
ini di wujudkan dan diperkenalkan agar Malaysia terus maju dari segi
ekonomi dan memberi semangat agar rakyat terus pandang ke hadapan
bahawa negara tidak boleh dijajah lagi.
INSTITUSI
KEWANGAN DAN INSURANS.
Masyarakat Melayu telah menggunakan sistem mata wang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka untuk tujuan melicinkan urusan perdagangan. Selain mata wang emas, perak dan timah yang digunakan di Melaka, pelbagai mata wang primitif lain igunakan di Tanah Melayu seperti :Dinar emas di Kelantan,Wang dan kupang emas di Terengganu, Jongkong tampang di Pahang.
Pedagang Eropah telah memperkenalkan penggunaan mata wang asing di Tanah Melayu.Mata wang perak Sepanyol diperkenalkan pada 1580.Pada 1897, Kerajaan British menubuhkan sebuah pesuruhjaya iaitu Lembaga Pesuruhjaya Wang untuk mengeluarkan wang kertas bagi Negeri Selat di bawah Ordinan XIII..Pengenalan wang kertas ini menyebabkan wang kerajaan Melayu semakin terhapus.Untuk mempercepatkan dan melicinkan urusan kewangan, pihak penjajah telah menubuhkan institusi kewangan atau bank.Ia bertujuan menyediakan kemudahan pinjaman kepada para pelabur.
Sistem pinjaman yang diperkenalkan telah memajukan dan memesatkan lagi industri getah dan bijih timah. Penubuhan bank turut memperkenalkan sistem kewangan moden yang berorientasikan keuntungan dengan mengenakan kadar faedah yang tinggi.Dana dari luar juga dapat disalurkan ke Tanah Melayu dengan lebih cepat dan mudah.Bank juga dapat bertindak sebagai ejen pembayar kepada pengeksport dan pengimpot dan menjadikan perniagaan antarabangsa lebih licin.Bank pertama di Tanah Melayu ialah Mercantile Bank, pada 1859.
Masyarakat Melayu telah menggunakan sistem mata wang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka untuk tujuan melicinkan urusan perdagangan. Selain mata wang emas, perak dan timah yang digunakan di Melaka, pelbagai mata wang primitif lain igunakan di Tanah Melayu seperti :Dinar emas di Kelantan,Wang dan kupang emas di Terengganu, Jongkong tampang di Pahang.
Pedagang Eropah telah memperkenalkan penggunaan mata wang asing di Tanah Melayu.Mata wang perak Sepanyol diperkenalkan pada 1580.Pada 1897, Kerajaan British menubuhkan sebuah pesuruhjaya iaitu Lembaga Pesuruhjaya Wang untuk mengeluarkan wang kertas bagi Negeri Selat di bawah Ordinan XIII..Pengenalan wang kertas ini menyebabkan wang kerajaan Melayu semakin terhapus.Untuk mempercepatkan dan melicinkan urusan kewangan, pihak penjajah telah menubuhkan institusi kewangan atau bank.Ia bertujuan menyediakan kemudahan pinjaman kepada para pelabur.
Sistem pinjaman yang diperkenalkan telah memajukan dan memesatkan lagi industri getah dan bijih timah. Penubuhan bank turut memperkenalkan sistem kewangan moden yang berorientasikan keuntungan dengan mengenakan kadar faedah yang tinggi.Dana dari luar juga dapat disalurkan ke Tanah Melayu dengan lebih cepat dan mudah.Bank juga dapat bertindak sebagai ejen pembayar kepada pengeksport dan pengimpot dan menjadikan perniagaan antarabangsa lebih licin.Bank pertama di Tanah Melayu ialah Mercantile Bank, pada 1859.
Bank
Eropah lebih mengutamakan pedagang Eropah manakala pedagang tempatan
hanya boleh mendapatkan perkhidmatan bank melalui orang tengah atau
komprador.Komprador ialah ahli masyarakat tempatan yang diberi
kepercayaan oleh bank menjadi penaja kepada peminjam.Awal abad 20,
pemodal tempatan mengambil inisiatif menubuhkan bank sendiri.Kwong
Yik Bank adalah bank tempatan pertama, diikuti oleh Bank of Malaya,
Ban Hin Lee Bank..Bank perdagangan di Sarawak adalah seperti Kwong
Lee Bank dan Sarawak Chinese Banking Corporation Limited.Orang Melayu
menubuhkan Malay National Banking Corporation Bhd tetapi tidak
bertahan lama.
PERKHIDMATAN
INSURANS.
Perkhidmatan insurans juga telah meningkatkan kegiatan perdagangan antarabangsa.
Antara insurans yang penting ialah :
Perkhidmatan insurans juga telah meningkatkan kegiatan perdagangan antarabangsa.
Antara insurans yang penting ialah :
oinsurans maritim kelautan
oinsurans kebakaran
oinsurans harta
oinsurans perniagaan dan kemalangan
o insurans nyawa
Keperluan perkhidmatan insurans maritin berkait dengan peningkatan pengangkutan laut dalam sektor perdagangan. Insurans maritim untuk melindungi dagangan dan kapal pedagang.
Insurans kebakaran wujud kerana sering berlaku kebakaran seperti kebakaran pada 1881 yang memusnahkan hampir keseluruhan bandar Kuala Lumpur.
Di peringkat awal , syarikat insurans di Tanah Melayu adalah cawangan atau wakil syarikat insurans asing yang beribu pejabat di luar negara.Akhir abad ke 19, barulah muncul syarikat insurans yang berpusat di Singapura dan Pulau Pinang seperti Straits Insurance Limited dan Khean Guan Insurance Limited. Pada 1917, insurans nyawa telah diasingkan daripada insurans kebakaran.Pada tahun 1948, enakmen enakmen ini digantikan dengan Ordinan Syarikat Insurans Kebakaran dan Ordinan Syarikat Insurans Nyawa.
oinsurans kebakaran
oinsurans harta
oinsurans perniagaan dan kemalangan
o insurans nyawa
Keperluan perkhidmatan insurans maritin berkait dengan peningkatan pengangkutan laut dalam sektor perdagangan. Insurans maritim untuk melindungi dagangan dan kapal pedagang.
Insurans kebakaran wujud kerana sering berlaku kebakaran seperti kebakaran pada 1881 yang memusnahkan hampir keseluruhan bandar Kuala Lumpur.
Di peringkat awal , syarikat insurans di Tanah Melayu adalah cawangan atau wakil syarikat insurans asing yang beribu pejabat di luar negara.Akhir abad ke 19, barulah muncul syarikat insurans yang berpusat di Singapura dan Pulau Pinang seperti Straits Insurance Limited dan Khean Guan Insurance Limited. Pada 1917, insurans nyawa telah diasingkan daripada insurans kebakaran.Pada tahun 1948, enakmen enakmen ini digantikan dengan Ordinan Syarikat Insurans Kebakaran dan Ordinan Syarikat Insurans Nyawa.
Sektor Perkilangan.
Sebelum abad ke 20, aktiviti ekonomi kerajaan British di Tanah Melayu tertumpu kepada pengeluaran bahan mentah.Hampir semua barang perkilangan yang diperlukan diimport. Ini memperlahankan perkembangan perusahaan perkilangan di Tanah Melayu kerana wujud persaingan dengan barang perkilangan yang diimport.Sektor prkilangan di Tanah Melayu telah dimajukan untuk keperluan eksport.1923, Syarikat Shum Yip Leong mendirikan dua buah kilang menghasilkan kasut getah untuk dieksport ke China.Kilang Kasut Bata, syarikat Fung Keong, Kinta Rubber Works menghasilkan barangan berasaskan getah.Syarikat United Engineers pula mendirikan kilang membina kapal korek, kapal kecil dan mesin memproses getah.Perusahaan lain ialah mengetin nenas di Johor oleh syarikat Perancis dan kemudiannya diambilalih oleh pengusaha China.ebanyakkan kilang diusahakan oleh orang asing. Orang Melayu terus tercicir.
Sebelum abad ke 20, aktiviti ekonomi kerajaan British di Tanah Melayu tertumpu kepada pengeluaran bahan mentah.Hampir semua barang perkilangan yang diperlukan diimport. Ini memperlahankan perkembangan perusahaan perkilangan di Tanah Melayu kerana wujud persaingan dengan barang perkilangan yang diimport.Sektor prkilangan di Tanah Melayu telah dimajukan untuk keperluan eksport.1923, Syarikat Shum Yip Leong mendirikan dua buah kilang menghasilkan kasut getah untuk dieksport ke China.Kilang Kasut Bata, syarikat Fung Keong, Kinta Rubber Works menghasilkan barangan berasaskan getah.Syarikat United Engineers pula mendirikan kilang membina kapal korek, kapal kecil dan mesin memproses getah.Perusahaan lain ialah mengetin nenas di Johor oleh syarikat Perancis dan kemudiannya diambilalih oleh pengusaha China.ebanyakkan kilang diusahakan oleh orang asing. Orang Melayu terus tercicir.
- SOSIAL
Masyarakat
pelbagai bangsa pada zaman sebelum penjajahan Eropah terbentuk
melalui
proses semulajadi. Mereka datang bersama-sama keluarga secara
sukarela untuk menjalani
kehidupan serta mencari kekayaan. Kehidupan di Tanah Melayu yang
berlandaskan
kebebasan dan tanpa paksaan telah mewujudkan interaksi yang mesra
dengan
penduduk tempatan. Terdapat
unsur-unsur akomodasi dalam kehidupan masyarakat pluralistik pada
zaman
itu. Mereka telah berkahwin dengan penduduk tempatan secara sukarela.
Ini dapat dilihat melalui perkahwinan antara orang Cina dan
masyarakat tempatan yang melahirkan masyarakat Cina Baba. Walaupun
perkahwinan campur telah berlaku antara mereka tetapi mereka masih
lagi mengamalkan budaya kehidupan orang Melayu. Selain itu, budaya
dan adat resam yang dibawa olah mereka juga turut diterima oleh
penduduk tempatan dengan hati yang terbuka.
Pembentukan
masyarakat pluralistik selepas kedatangan Eropah adalah berbeza
dengan
zaman sebelumnya. Ini dapat dilihat daripada imigrasi penduduk Cina
dan India ke Tanah
Melayu yang digalakkan oleh British untuk kepentingan ekonomi
mereka. 17. Oleh kerana
tujuan kedatangan mereka adalah untuk memenuhi keperluan ekonomi
British, maka interaksi antara kaum tidak berlaku. Mereka hanya
menjalankan kehidupan dalam kelompok masyarakat masing-masing. Namun
begitu, kehidupan yang harmoni tetap wujud di mana mereka tetap
menjalani hidup berasaskan sistem sosial masing-masing tanpa
mengganggu antara satu sama lain. Kehidupan yang harmoni ini telah
berterusan sehingga ke hari ini.
Sistem
Pendidikan
Penekanan
aspek ini juga menjuruskan kepada Dasar pendidikan pemerintahan
Inggeris.
Melalui dasar ini dapat dijelaskan lagi bagaimana wujudnya masyarakat
majmuk di Malaysia.Sebelum
kedatangan British, kanak-kanak Melayu hanya mendapat pendidikan di
surau, sekolah pondok dan masjid. Sistem pendidikan Melayu yang
paling tua dan berpengaruh adalah persekolahan pondok. Pondok yang
pertama didirikan ialah pada tahun 1820 oleh Tuan Haji Abd. Samad bin
Abdullah. Pendidikan masyarakat pada masa itu berfokuskan kepada
aspek-aspek seperti membaca dan memahami Al-Quran, mempelajari bahasa
Arab, hukum-hukum agama serta penguasaan menulis, mengira dan
membaca.
Namun,
kehadiran kolonialisme British telah memperkenalkan sistem pendidikan
vernakular. Penubuhan sekolah Melayu oleh British adalah untuk
memberi kemahiran membaca, menulis dan mengira. Penubuhan sekolah ini
telah bermula pada tahun 1821 apabila Penang Free School membuka
cawangannya di gelugor dan diikuti dengan penubuhan Sekolah Melayu di
Teluk Belanga (1855) dan di Kampung Gelam (1856). Walau bagaimanapun,
kurikulum sekolah Melayu tidak berkembang lebih daripada setakat
memberikan pendidikan dasar selama empat tahun, kecuali latihan
perguruan sebagai peringkat tertinggi pendidikan Melayu. Pengenalan
sistem latihan perguruan ini yang menjadi pemangkin perubahan dalam
struktur masyarakat tradisional tempatan.
Melalui
dasar pendidikan yang berteraskan negara ibunda, Inggeris
menggalakkan
lagi perbezaan kaum dan ia juga melebarkan lagi jurang perpaduan di
Malaysia.
Hal
ini dapat dilihat melalui tindakan Inggeris yang tidak menyeragamkan
sukatan pendidikan
dan pendidikan guru. Sebagai kesan daripada keadaan ini wujud sukatan
pendidikan
yang berbeza serta keperluan guru berasaskan tindakan komuniti setiap
kaum di Malaysia.
Sebagai contohnya setiap kaum mengambil inisiatif dengan mengikut
sukatan pendidikan
serta mengambil para guru dari negara asal mereka. Keadaan ini
menjelaskan bahawa Inggeris tidak mempunyai agenda bagi menghalang
ketidakseragaman dalam dasar pendidikan
mereka. Bagi orang-orang Melayu ia hanya mendapat pendidikan
kemahiran bagi
mengerjakan kerja-kerja sara diri sahaja dan tidak memberi peluang
untuk mendapatkan
kemahiran dan ilmu akedemik. Walaupun wujud keadaan ini ia dikhaskan
kepada
anak-anak para bangsawan Melayu sahaja. Dalam hal ini, keadaan dasar
ini sebenarnya menggalakkan lagi kemasukan orang asing kerana mereka
tahu bahawa mereka
masih lagi memperoleh pendidikan walaupun di negara asing. Ini juga
menjelaskan lagi
bahawa Inggeris sebenarnya menggalakkan kemasukan mereka dan menjaga
kebajikan mereka bagi keuntungan ekonomi penjajah.
Perbandaran
Makna : perubahan dari pekan kecil atau kampung kepada sebuah bandar hasil pertambahan fungsi atau kegiatan ekonominya.Proses perbandaran berlaku kerana perkembangan pesat ekonomi terutamanya di kawasan yang kaya dengan sumber semula jadi dan di pusat kegiatan ekonomi penjajah. Pekan berhampiran kawasan lombong biasanya akan: Mengalami pertambahan penduduk, Berfungsi sebagai tempat mengumpul hasil lombong,Menjadi pusat mendapatkan barang keperluan pelombong. Perusahaan perlombongan akan menambah fungsi bandar. Pekan menjadi bandar seterusnya menjadi pusat pentadbiran, perbankan dan sebagainya.Kuala Lumpur dan Seremban adalah contoh bandar yang muncul hasil perusahaan bijih timah manakala Miri,muncul hasil perlombongan petroleum.
Bandar baru berfungsi sebagai pusat perniagaan, pusat pentadbiran yang lengkap dengan infrastruktur seperti jalan raya, bekalan air bersih, sekolah, pusat kesihatan dan institusi kewangan.Kebanyakkan penduduk bandar adalah orang China. Melayu di kawasan perkampungan dan India di ladang getah.Perkembangan sistem pengangkutan dan pertanian komersial turut mempengaruhi kewujudan bandar. Bandar.
Kuala Lumpur misalnya berkembang kerana kedudukan strategiknya 19..
Ia menjadi penghubung beberapa bandar dan kawasan lain dengan wujudnya jalinan jalan raya dan jalan keretapi utama. Peningkatan pengeluaran bijih timah dan getah menjadikan pelabuhan Kelang, Melaka dan Pulau Pinang sebagai bandar pelabuhan
Kuching muncul sebagai pusata pengumpulan gambir dan lada hitam sejak 1840 an.
Kesimpulan : pembinaan infrastruktur ditumpukan di kawasan yang boleh memberi keuntungan kepada ekonomi British sahaja.
Makna : perubahan dari pekan kecil atau kampung kepada sebuah bandar hasil pertambahan fungsi atau kegiatan ekonominya.Proses perbandaran berlaku kerana perkembangan pesat ekonomi terutamanya di kawasan yang kaya dengan sumber semula jadi dan di pusat kegiatan ekonomi penjajah. Pekan berhampiran kawasan lombong biasanya akan: Mengalami pertambahan penduduk, Berfungsi sebagai tempat mengumpul hasil lombong,Menjadi pusat mendapatkan barang keperluan pelombong. Perusahaan perlombongan akan menambah fungsi bandar. Pekan menjadi bandar seterusnya menjadi pusat pentadbiran, perbankan dan sebagainya.Kuala Lumpur dan Seremban adalah contoh bandar yang muncul hasil perusahaan bijih timah manakala Miri,muncul hasil perlombongan petroleum.
Bandar baru berfungsi sebagai pusat perniagaan, pusat pentadbiran yang lengkap dengan infrastruktur seperti jalan raya, bekalan air bersih, sekolah, pusat kesihatan dan institusi kewangan.Kebanyakkan penduduk bandar adalah orang China. Melayu di kawasan perkampungan dan India di ladang getah.Perkembangan sistem pengangkutan dan pertanian komersial turut mempengaruhi kewujudan bandar. Bandar.
Kuala Lumpur misalnya berkembang kerana kedudukan strategiknya 19..
Ia menjadi penghubung beberapa bandar dan kawasan lain dengan wujudnya jalinan jalan raya dan jalan keretapi utama. Peningkatan pengeluaran bijih timah dan getah menjadikan pelabuhan Kelang, Melaka dan Pulau Pinang sebagai bandar pelabuhan
Kuching muncul sebagai pusata pengumpulan gambir dan lada hitam sejak 1840 an.
Kesimpulan : pembinaan infrastruktur ditumpukan di kawasan yang boleh memberi keuntungan kepada ekonomi British sahaja.
Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
Perkembangan pesat perlombongan dan pertanian turut menyebabkan perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungan di Tanah Melayu.Jalan keretapi dibina untuk mempercepatkan pengangkutan bijih timah ke pelabuhan untuk dieksport.Menjelang 1904, semua kawasan perlombongan bijih timah di Perak, Negeri Sembilan dan Selangor telah mempunyai perkhidmatan keretapi.Jalan keretapi menghubungkan Seberang Prai dengan Siam disiapkan pada 1918 dan 1931 jalan keretapi menghubungkan kwasan timur dengan sempadan Siam pula disiapkan.1923, jalan keretapi Tanah Melayu disambung hingga ke Singapura. Pembinaan jalan keretapi telah menggalakkan pembukaan tanah baru di kawasan pedalaman untuk penanaman getah.Di Johor , orang Eropah hanya melabur dalam penanaman getah selepas terdapatnya jalan keretapi.
Perkhidmatan keretapi bukan sahaja mempercepatkan perjalanan malah dapat membawa muatan yangbanyak.Pembinaan jalan raya pula menggantikan jalan denai dan kereta lembu untuk mengangkut bijih timah dan getah..Pengenalan kenderaan bermotor pada 1902 menyebabkan penggunaan jalan raya bertambah.Perkembangan pesat ekonomi turut memperkembangkan sistem perhubungan seperti telegraf, telefon, perkhidmatan pos,radio dan perkhidmatan udara.Ini membolehkan perhubungan dalam negeri dan antarabangsa dijalankan dengan lebih cekap dan cepat.
Perkembangan pesat perlombongan dan pertanian turut menyebabkan perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungan di Tanah Melayu.Jalan keretapi dibina untuk mempercepatkan pengangkutan bijih timah ke pelabuhan untuk dieksport.Menjelang 1904, semua kawasan perlombongan bijih timah di Perak, Negeri Sembilan dan Selangor telah mempunyai perkhidmatan keretapi.Jalan keretapi menghubungkan Seberang Prai dengan Siam disiapkan pada 1918 dan 1931 jalan keretapi menghubungkan kwasan timur dengan sempadan Siam pula disiapkan.1923, jalan keretapi Tanah Melayu disambung hingga ke Singapura. Pembinaan jalan keretapi telah menggalakkan pembukaan tanah baru di kawasan pedalaman untuk penanaman getah.Di Johor , orang Eropah hanya melabur dalam penanaman getah selepas terdapatnya jalan keretapi.
Perkhidmatan keretapi bukan sahaja mempercepatkan perjalanan malah dapat membawa muatan yangbanyak.Pembinaan jalan raya pula menggantikan jalan denai dan kereta lembu untuk mengangkut bijih timah dan getah..Pengenalan kenderaan bermotor pada 1902 menyebabkan penggunaan jalan raya bertambah.Perkembangan pesat ekonomi turut memperkembangkan sistem perhubungan seperti telegraf, telefon, perkhidmatan pos,radio dan perkhidmatan udara.Ini membolehkan perhubungan dalam negeri dan antarabangsa dijalankan dengan lebih cekap dan cepat.
. Perkhidmatan Kesihatan.
Perkhidmatan kesihatan merupakan keperluan asas yang mendesak pada zaman penjajahan British.Kemasukan imigran yang ramai menyebabkan kepadatan penduduk bertambah dan tidak diurus dengan baik. Bekalan air bersih juga tidak mencukupi menyebabkan penyakit mudah merebak.Untuk mengawal wabak penyakit British menubuhkan hospital serta pusat kesihatan.Hospital terawal di bina di Taiping dan Kuala Lumpur pada tahun 1898.
Selain pusat kesihatan dan hospital, pusat kesihatan kecil turut dibina.
1913, hospital dibina di Sabah seperti di Jeselton, Sandakan, Kudat dan Tawau.
Di Sarawak, perkhidmatan kesihatan hanya tertumpu di Kuching. Selepas 1921, barulah pusat perubatan kecil dibina di Sri Aman dan Sibu.
Ada juga hospital yang dibina hasil sumbangan orang ramai seperti Hospital Tung Shin di Kuala Lumpur yang memberi perkhidmatan khusus kepada pelombong bijih timah Cina. Institut Penyelidikan Perubatan turut dibina pada 1900 untuk mengawal wabak penyakit. Institut ini bertanggung jawab mengkaji punca penyakit dan langkah-langkah pencegahan yang patut diambil.Sanitary Board telah ditubuhkan di Kuala Lumpur untuk mengawas kebersihan dan kesihatan bandar.Ia kemudiannya ditubuhkan pula di Perak.Pada tahun 1911, Sanitary Board dipecahkan kepada dua bahagian:Tanggungjawab menjaga kebersihan bandar dijalankan oleh Sanitary Board.
Tanggungjawab aspek kesihatan diambil alih oleh Jabatan Kesihatan.
Perkhidmatan kesihatan merupakan keperluan asas yang mendesak pada zaman penjajahan British.Kemasukan imigran yang ramai menyebabkan kepadatan penduduk bertambah dan tidak diurus dengan baik. Bekalan air bersih juga tidak mencukupi menyebabkan penyakit mudah merebak.Untuk mengawal wabak penyakit British menubuhkan hospital serta pusat kesihatan.Hospital terawal di bina di Taiping dan Kuala Lumpur pada tahun 1898.
Selain pusat kesihatan dan hospital, pusat kesihatan kecil turut dibina.
1913, hospital dibina di Sabah seperti di Jeselton, Sandakan, Kudat dan Tawau.
Di Sarawak, perkhidmatan kesihatan hanya tertumpu di Kuching. Selepas 1921, barulah pusat perubatan kecil dibina di Sri Aman dan Sibu.
Ada juga hospital yang dibina hasil sumbangan orang ramai seperti Hospital Tung Shin di Kuala Lumpur yang memberi perkhidmatan khusus kepada pelombong bijih timah Cina. Institut Penyelidikan Perubatan turut dibina pada 1900 untuk mengawal wabak penyakit. Institut ini bertanggung jawab mengkaji punca penyakit dan langkah-langkah pencegahan yang patut diambil.Sanitary Board telah ditubuhkan di Kuala Lumpur untuk mengawas kebersihan dan kesihatan bandar.Ia kemudiannya ditubuhkan pula di Perak.Pada tahun 1911, Sanitary Board dipecahkan kepada dua bahagian:Tanggungjawab menjaga kebersihan bandar dijalankan oleh Sanitary Board.
Tanggungjawab aspek kesihatan diambil alih oleh Jabatan Kesihatan.
PENUTUP
Penjajahan
British di Tanah Melayu meninggalkan
kesan yang sangat mendalam terutama nya dari aspek politik, ekonomi
dan sosial.Ketiga-tiga aspek tersebut mengalami perubahan yang sangat
mendadak dan mengubah terus Tanah Melayu menjadi negeri jajahan yang
memberikan keuntungan kepada pihak British.Kesan yang paling ketara
sehingga hari ini ialah kewujudan masyarakat majmuk yang berbilang
kaum.Kaum Cina dan India dibawa ke Tanah Melayu oleh British sebagai
tenaga kerja untuk eksploitasi ekonomi pihak British.Pola petempatan
mengikut kaum yang diujdkan semasa penjajahan British juga masih
kekal sehingga ke hari ini.Dengan merujuk sistem pentadbiran British,
kerajaan Malaysia sekarang terus berjaya membentuk negara Malaysia
yang maju dan aman makmur.
RUJUKAN
AsnarulKhadi
Abu Samah dan Jayum A. Jawan. (1997). Kenegaraan Malaysia. Serdang:
Universiti
Putra Malaysia.
Auni
Haji Abdullah(2005).Tradisi Pemerintahan Islam dan Kolonialisme dalam
Sejarah Melayu.Kuala Lumpur:Darul Fikir.
Barbara
Watson Andaya dan Leonard Y. Andaya (1983). Sejarah Malaysia.
Selangor :
Macmillan
Pub (M) Sdn Bhd.
Joginder
Singh Jessy.(1979). Sejarah Tanah Melayu 1400-1959. Kuala lumpur:
Dewan
Bahasa dan Pustaka.Kementerian Pelajaran Malaysia.
Yew
Chee Wai.(1992).Revisi Lengkap PMR Sejarah KBSM.Selangor:Sasbadi Sdn
Bhd
.http://sejarahsmkstteresa.blogspot.com/2010/08/bab-10-dasar-british-dan-kesannya.html
diakses pada 24/04/2012
22.
3 comments:
THANKS FOR YOUR HELP
Thank you very much
May God bless you abundantly
Saya Puan Pertiwi Gesang dari Pangkal pinang, inilah email saya jika anda ingin menghubungi saya: pertiwigesang@gmail.com. Saya ingin berkongsi keterangan saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman $ 6,300 untuk modal teroka daripada pemberi pinjaman sah kerana saya telah jatuh ke hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan peminjam dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga penipuan sehingga saya melihat kesaksian ibu Ashraff Nabilah mengenai platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY. Saya menghubungi Ketua Pegawai Eksekutif, Puan Rika Anderson, minggu lepas, saya memohon pinjaman dari ibu Rika dan saya terkejut, pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 3 jam permohonan saya, jumlah 90 juta telah dipindahkan ke akaun bank BCA saya. Saya ingin menasihati semua orang untuk mencari syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Cik Rika Anderson, Ketua Pegawai Eksekutif RIKA ANDERSON LOAN COMPANY melalui e-mel ini: rikaandersonloancompany@gmail.com atau W / S: +1 (914) 705-7484 dan mendapatkan pinjaman .
E-mel Rika Anderson: rikaandersonloancompany@gmail.com
W / S: +1(914)705-7484
E-mel Pertiwi: pertiwigesang@gmail.com
Post a Comment